pakkerejser

Aflyst pakkerejser eller charterrejse? Her er dine rettigheder

Kompensation ved pakkerejser

Har du nogensinde været på ferie og fået din rejse forsinket eller aflyst? Hvis ja, er du ikke alene! Det er en almindelig foreteelse, når du rejser med fly, og det kan være frustrerende at skulle håndtere.

Heldigvis findes der nogle regler, der beskytter dig. Denne vejledning hjælper dig med at forklare dine rettigheder i forbindelse med forsinkelser og aflysninger af flyrejser på pakkerejser, også kendt som charterrejser.

 

Se Udenrigsministeriets aktuelle rejsevejledninger på um.dk

Corona aflysning

Selv om udenrigsministeriet ikke længere farvelægger lande på baggrund af situationen omkring covid-19, betyder det ikke, at det er risikofrit at rejse rundt i verden.

Selv om vi ikke forventer at se en genopblussen af covid-19 i den nærmeste fremtid, er det stadig vigtigt for rejsende, der rejser til udlandet, at være opmærksomme på deres omgivelser og følge alle anbefalinger fra de lokale myndigheder.

Se Udenrigsministeriets aktuelle rejsevejledninger på um.dk

Er dit fly blevet aflyst som følge af coronakrisen?

Hvis du planlagde en rejse til Danmark, og den blev aflyst på grund af Covid-19, kan du nu klage over manglende refusion af flybilletter for både ud- og hjemrejser inden for EU i forbindelse med aflyste flyvninger på grund af Covid-19.

Tidligere kunne styrelsen kun behandle klager om refusion for de aflyste flyvninger, der skulle have været afgået fra Danmark, men ikke for en flyvning fra et andet EU-land til Danmark.

Du kan få behandlet din flyklage:

 

  • hvis både din ud- og hjemrejse er blevet aflyst grundet Covid-19
  • hvis din udrejse er aflyst, og hjemrejsen derfor ikke kan foretages

Det er en betingelse, at du har købt ud- og hjemrejsen under én samlet booking.

 

Læs mere hos Trafikstyrelsen

Undersøg din rejseforsikring ved aflysning af corona

Coronaviruset spreder sig over hele verden, og mange steder lukker man grænserne. Hvis du allerede planlægger en rejse, skal du huske at tjekke CDC’s websted for at få de seneste opdateringer om virussen.

Hvis du har en rejseforsikring, skal du tjekke dens afbestillingsbetingelser, og hvordan du er dækket på din destination. Hvis du køber en pakkerejse, kan du også købe en afbestillingsforsikring sammen med din rejse.

Tjek, om den dækker dig, hvis der stadig er coronavirus, når du rejser. Find tilbud på 3 rejseforsikringer her.

Hvordan ved du, at din ferie er pakkerejser eller charterferie?

Dine rettigheder afhænger af, hvilken type rejse du skal på – eller er på. Der findes to typer rejser.

Rejser, hvor du har købt dine egne billetter

Hvis du har købt dine egne billetter, f.eks. hvis du har bestilt fly og hotel separat, er dine rettigheder de samme som for enhver anden rejsende. Du har ret til at kræve erstatning, hvis flyet er forsinket eller aflyst. Hvis der er mere end én grund til aflysningen eller forsinkelsen, har du ret til kompensation for hver enkelt grund.

Pakkeferier

En pakkerejse er f.eks. en charterferie, en fodboldrejse, en koncertrejse eller lignende, hvor du har købt mindst to af disse ting: Transport, indkvartering, en anden turistydelse som f.eks. et liftkort eller en koncertbillet, billeje eller andet. Hvis forhandleren selv omtaler rejsen som en pakke, er der også tale om en pakke.

Hvis din pakkerejse bliver aflyst af rejsebureauet

Hvis du har fået besked om, at din rejse er blevet aflyst, kan du gå ud fra, at det er sandt, og få dine penge tilbage.

Dette gælder for udgifter, du har afholdt som en del af pakkerejsen, f.eks. leje af bil eller billetter til arrangementer – men kun hvis de er købt som en del af din pakkerejse. Rejsebureauet skal betale dine penge tilbage inden for 14 dage.

Sørg for at få det på skrift, hvis et rejsebureau aflyser din rejse.

Danske rejsebureauer vil normalt aflyse din rejse, hvis Udenrigsministeriet fraråder området.

Dette er dog ikke et lovkrav, så hvis det er vigtigt for dig, skal du spørge dit rejsebureau, om de afbestiller i dette tilfælde, og få svaret skriftligt. Husk, at der ikke længere frarådes rejser på grund af corona.

Hvis du selv aflyser din rejse

Hvis du har købt en pakkerejse og afbestiller på grund af f.eks. indrejserestriktioner på din destination, afhænger dine chancer for at få fuld refusion af flere faktorer. F.eks. hvor tæt på afrejsetidspunktet du annullerer, om restriktionerne vil være gældende på rejsetidspunktet og omstændighederne omkring annulleringen generelt.

Hvis du afbestiller mere end 14 dage før afrejse og op til 24 timer efter, at du har foretaget din reservation, gælder dine standardvilkår og betingelser som hovedregel.

Det betyder, at hvis du modtager en tilbagebetaling, vil den kun blive beregnet på grundlag af dit depositum (minus eventuelle ikke-refunderbare beløb som f.eks. forsikring eller administrationsgebyrer).

 

På Pakkerejse-Ankenævnets hjemmeside kan du læse mere om behandling af rejseklager i anledningen af coronakrisen

Tjek indrejsereglerne på din pakkerejse​

Vi er klar over, at nogle af jer måske vil være skuffede over de nye rejseanbefalinger, som ikke længere fraråder rejser på grund af corona.

Vi vil dog gerne forsikre jer om, at der stadig er en mulighed for, at jeres destination har indrejserestriktioner. Du kan få mere at vide om disse restriktioner på de danske ambassaders hjemmesider (åbner i nyt vindue).

Med denne nye rejsevejledning skal du også være opmærksom på, at det ikke frarådes at rejse på grund af indrejserestriktioner på grund af corona. Det betyder, at rejsebureauet kan gennemføre rejsen, selv om der er forskellige restriktioner.

Rejsebureauet skal oplyse dig om de dokumenter, der er nødvendige for at gennemføre rejsen, og de skal oplyse dig om sundhedsformaliteter såsom vaccinationskrav.

Det er dit ansvar at overholde de oplysninger, som du får på et varigt medium ved købet.

Skal jeg tage imod et tilgodebevis eller voucher?

Hvis du rejser til et nyt land, vil du gerne sikre dig, at dit flyselskab holder sin del af aftalen.

Men hvad nu, hvis dit fly bliver aflyst, og flyselskabet tilbyder dig en kupon i stedet for at give dig pengene tilbage?
Du har ret til at sige nej og få dine penge tilbage inden for syv dage.

Hvis du accepterer en kupon, skal du være opmærksom på, at du vil miste penge, hvis flyselskabet senere går konkurs. Hvis din kupon er elektronisk, og du ikke har brugt den, inden den udløber, kan du få dine penge tilbage for den.

Læs altid betingelserne omhyggeligt, før du accepterer kuponen – Europa-Kommissionen anbefaler, at der bør være en minimumsstandard for rettigheder knyttet til enhver kupon, som et flyselskab tilbyder.

EU-Kommissionen anbefaler, at din voucher som minimum skal leve op til disse krav.

  • Dit tilgodebevis skal minimum være gyldig i 12 måneder – gerne helt op til tre år.
  • Rejsebureauet skal automatisk refundere voucheren, når den ikke længere er gyldig.
  • Er voucheren gyldig længere end 12 måneder, skal rejsebureauet spørge dig efter 12 måneder, om du i stedet vil have pengene udbetalt.
  • Du skal kunne give din voucher videre til andre personer uden ekstra omkostninger.
  • Din voucher kan indeholde bonus – for eksempel kan den dække 110 % af dine oprindelige udgifter til rejsen.

Husk rejseforsikringen ved pakkerejser

Hvis du planlægger en ferie, overvejer du måske at tegne en rejseforsikring.
Men hvad er en rejseforsikring egentlig? Og hvordan fungerer den?

Rejseforsikringer er beregnet til at beskytte dig mod økonomiske tab, hvis du bliver nødt til at aflyse eller udsætte din rejse af uforudsete årsager, f.eks. sygdom eller naturkatastrofer. Den kan også dække tyveri og beskadigelse af din bagage eller dine personlige ejendele, mens du er på rejse.

Der findes flere forskellige typer rejseforsikringer, herunder forsikringer for enkeltrejser og årlige forsikringer for flere rejser. Enkeltrejseforsikringer dækker kun én rejse, mens flerrejseforsikringer giver beskyttelse for flere rejser over en periode på 12 måneder (eller længere).

Nogle forsikringer dækker endda aflysninger på grund af ekstraordinære omstændigheder på din destination – som f.eks. politisk uro – og andre dækker ikke! Så sørg for, at den forsikring, du vælger, opfylder dine behov, inden du køber den.

Det skal du gøre, hvis du ikke får pengene tilbage fra en pakkerejse

Du har ret til at få dine penge tilbage inden for 14 dage efter en aflyst pakkerejse. Hvis ikke, skal du først klage til rejsebureauet. Indgiv din klage skriftligt, så du har beviser for din klage – og husk at angive en frist for at få pengene tilbage i din klage.

Hvis det ikke hjælper, kan du klage til klagenævnet for pakkerejser.

Har du ikke fået dine penge tilbage fra en pakkerejse?

Ønsker du at få dine penge tilbage efter et forsinket fly? I så fald skal du klage skriftligt.

Det er altid en god idé at klage skriftligt, når du handler med flyselskaber og andre tjenesteudbydere. På den måde kan du bevise, at du har gjort alt, hvad du kan, for at få dine penge tilbage.

Du bør også fastsætte en frist for at få dine penge tilbage i din klage til flyselskabet. Sig f.eks. at hvis de ikke har tilbagebetalt pengene inden en uge fra nu, vil du kontakte Forbrugerrådet og/eller Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Forbrugerrådet har udarbejdet en skabelon, som du kan bruge til dit klagebrev. Download skabelonen til klagebrevet her.

Hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket når du har bestilt en pakkerejse

Hvis du allerede inden pakkerejsens start er blevet informeret om, at rejsen ikke kan gennemføres som aftalt, har du mulighed for at annullere købet og få dine penge tilbage.

Du kan også vælge at deltage i en anden pakkerejse, hvis de ændrede rejseplaner ikke passer ind i din tidsplan.

Hvis du vælger at deltage i en anden pakkerejse, har du ret til at få refunderet eventuelle differencer, hvis den nye pakkerejse er billigere end den oprindelige.

Ved forsinkelser og aflysninger af mindst tre timers varighed har du ret til en kompensation på mellem 250 EUR og 600 EUR pr. passager. En familie på 4 personer kan derfor få 4 x 250-600 EUR. Det kan være mange penge.

Ud over den økonomiske kompensation kan du kræve mad, drikkevarer, telefonadgang og – om nødvendigt – betaling for transport og hotelophold (hvis du først kan rejse næste dag).

Ingen kompensation i følgende situationer ved pakkerejser

Hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket, kan årsagen til hændelsen påvirke dine kompensationsmuligheder.

Du kan søge om kompensation enten via flypenge.dk eller et andet site – du skal oplyse, om hændelsen skyldes strejke, fugleangreb, terrorisme, lufthavnsproblemer eller andet.

Hvis dit fly blev aflyst på grund af ekstraordinære omstændigheder som f.eks. terrorisme eller politisk uro, kan du ikke søge om kompensation. Du kan finde den komplette liste over undtagelser her.

Under ferien, hvis du har bestilt en pakkerejse: Her er dine rettigheder

Hvis du rejser og føler dig usikker, er dit flyselskab ikke forpligtet til at bringe dig hjem.
Du skal dog kontakte flyselskabet og spørge om dine muligheder for at ombooke din billet eller bestille en ny billet hjem.

Din rejseforsikring dækker typisk ikke denne slags situationer.

Hvis lufthavnen er lukket, og du ikke kan flyve hjem, vil dit fly blive ombooket.
Flyselskabet skal betale for din indkvartering, mad og drikkevarer, indtil du kan komme hjem – uanset hvor lang tid det tager.

Hvis du kommer i karantæne eller på anden måde forhindres i at nå tilbage til din afrejselufthavn på det tidspunkt, hvor dit returfly skal afgå, kan dit returfly gå tabt – og det er ikke flyselskabets ansvar.

Du skal muligvis kontakte flyselskabet for at høre, om du kan ombooke dit returfly.

Hvis der sker ændringer i forhold, efter du har købt pakkerejsen

Hvis rejsen ikke kan gennemføres på grund af omstændigheder, der er opstået, efter at du har købt rejsen, har du som regel ret til at annullere rejsen og få dine penge tilbage.

 

Hvis du for nylig har købt en rejse og nu ikke kan rejse på grund af nye vaccinationskrav, er det muligt, at du har ret til at annullere dit køb og få dine penge tilbage.

Vi har endnu ikke set nogen afgørelser om dette spørgsmål, men vi mener, at hvis du ikke blev informeret om vaccinationskravene på købstidspunktet, og de trådte i kraft, efter at du havde bestilt rejsen, så bør du kunne annullere dit køb.

 

Hvis rejsebureauet ikke vil anerkende dette, kan du klage til Pakkerejseankenævnet.

Dækker afbestillingsforsikringen ved pakkerejser?

Mange afbestillingsforsikringer dækker dig, hvis udenrigsministeriet fraråder dig at rejse til det område, du skulle til. Du skal dog være opmærksom på, at det ikke er alle forsikringsselskaber, der tilbyder dette, og at betingelserne kan variere.

Læs altid vilkårene omhyggeligt, og tjek forsikringsselskabets websted eller kontakt forsikringsselskabet for at få oplysninger om dine rettigheder i den pågældende situation.

Forsikringsselskabet vil normalt kun dække dig, hvis rejsen blev købt, inden Udenrigsministeriet frarådede dig at rejse til området, og så er det normalt også en betingelse, at du ikke kan få refunderet dine udgifter af din rejsearrangør eller dit flyselskab.

Få skatter og afgifter tilbage for flybilletten, når du har købt pakkerejser

Når du køber en flybillet, betaler du skatter og afgifter på billetten. Beløbet fremgår normalt af din flybillet – men ikke altid. Du kan have ret til at få penge tilbage for skatter og afgifter, også hvis det er dig selv, der har aflyst rejsen.

Hvis du vil vide, hvor meget du skal betale i skatter og afgifter, skal du kontakte det rejse bureau du har købt din pakkerejse af.

Må rejseudbyderen ændre prisen på din pakkerejse?

Når du bestiller eller køber en rejse, er den aftalte pris bindende.

I nogle tilfælde kan rejseudbyderen have ret til at forhøje prisen. F.eks. hvis der sker ændringer i transportomkostningerne (brændstofpriser, afgifter) eller gebyrer og afgifter i lufthavne eller hvis den valutakurs du har købt rejsen med ændres.

Udbyderen kan kun ændre prisen, hvis dette udtrykkeligt er anført i kontrakten. Du skal underrettes om prisændringer så hurtigt som muligt. Udbyderen må ikke forhøje prisen i de sidste 20 dage før afrejse.