Flyforsinkelse? Tjek om du har ret til kompensation

Flyforsinkelse?

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, har du ret til kompensation. Det er ganske simpelt.

Men hvordan beregner man det? Hvilke lande har du ret til kompensation for ved flyforsinkelse? Og hvad betyder det i praksis?
Vi skal nok forklare dig det herunder hos flybilletguiden.dk.

Få tilskud til alternativ transport ved flyforsinkelse

Hvis flyet er aflyst eller forsinket, har du ret til at få tilskud til et andet fly eller en alternativ transport. Det gælder også hvis du er blevet flyttet til et andet fly for at nå den planlagte ankomsttid.

Det koster dog pengene igen, hvis din rejse senere end én dag forlænges som følge af forsinkelsen.

Du kan få mere information om rejsegarantiformlen – herunder de konkrete betingelser – fra fonden selv.

For yderligere information kontakt din lokale lufthavn i KøbenhavnAarhus og Billund.

fly aflyst - dansk rejsehjælp

Det har du ret til hvis flyet er aflyst eller der sker flyforsinkelse

Hvis du bliver forsinket, er flyselskabet ansvarlig for at informere dig om det. Så snart du har krav på en kompensation, skal de sende den til dig. Ifølge EU-lovgivningen har du berettigelse til en passende erstatning for at have været forsinket i minimum tre timer eller mere end fem timer på udvalgte rejser (udrejse inden for to timer fra flyets planlagte afgangstid).

 

Ifølge EU-lovgivningen kan du faktisk have ret til et kompensationsbeløb på 250 euro eller 400% af de samlede billetpriser ifølge dit originale rejsedokument (skal være mindst 60 euro), hvis din flyforsinkelse var mere end 3 timer og op til 600 euro/800% af de samlede billetpriser ifølge dit originale rejsedokument (skal være mindst 60 euro) og det ikke kan bevises, at der kan gøres ansvarlige med hensyn til den oprindelige planlagte ankomsttidspunkt.

 

Dine rettigheder gælder hvis du: flyver fra en lufthavn i et EU-land, lander i en lufthavn i et EU-land med et EU-flyselskab og mellemlander uden for EU som en del af en rejse, der startede i EU, eller som en del af en hjemrejse til et EU-land med et EU-selskab (købt som en samlet reservation), er din ret til kompensation gældende.

Årsagen til flyforsinkelsen er væsentlig

En af de helt fundamentale ting at vide, inden du sætter dig på et fly, er hvordan man definerer en flyforsinkelse. Det er nemlig ikke lige meget om man sidder på et fly som har 60 minutters forsinkelse eller tre timer. Er det lige meget om det er din egen skyld? Skal du sidde i lufthavnen og vente med alle andre? Hvad med kompensation for den tid du har tilbragt i lufthavnen?

 

Ved definitionen af væsentlighed ser vi på hvor lang tid der er gået fra planlagt ankomst til nu (taxi time), sammenholdes med en tidsbegrænset rejseplanlægnings regel (max 2 timer).

 

Det betyder at

 

  • En 2 timers forsinkelse skal mindst vare 7 timer og 15 minutter før den bliver vurderet som væsentlig.
  • En 3 timers forsinkelse skal mindst vare 10 timer og 30 minutter før den bliver vurderet som væsentlig. 
Hvordan defineres en flyforsinkelse?

En flyforsinkelse er væsentlig, hvis:

  • Flyselskabet har forpligtet sig til at betale både din kompensation og dine udgifter som følge af den forsinkede rejse.
En flyforsinkelse defineres som en flyforsinkelse, når du efter planen skal ankomme til et bestemt sted, men ender med at ankomme senere end det tidspunkt, hvor du oprindeligt skulle være ankommet. Forsinkelsen omfatter ikke kun den tid, det tager dit fly at lette og ankomme til sin destination, men også den tid, det tager for alle passagerer at nå deres endelige destination.
 
Hvis du ankommer mere end tre timer for sent til din endelige destination, har du som hovedregel ret til kompensation i henhold til EU-forordning 261/2004 (EF). Derfor er det vigtigt at fastsætte din kompensation ved at beregne den samlede tid, der er brugt i transit, i stedet for blot at se på, hvornår dit fly er startet eller landet

Flyforsinkelse: Her er dine rettigheder

Tjek dine rettigheder hos Taenk.dk 
“Aflyste eller forsinkede fly kan være til stor irritation, men du kan have ret til kompensation, hvis du bliver forsinket på din rejse.”

Hvis der sker flyforsinkelse

Hvis du får forsinkelse på din flyvning, så har du rettigheder. Det gælder både når flyet er forsinket af tekniske årsager og når det er forsinket på grund af ekstreme vejrforhold. Hvis flyet er forsinket i mere end 3 timer, har du ret til at få ombookning til et andet fly til samme destination og den samme dag.

 

Hvis der ikke er plads på et nyt fly, kan du få en hotelovernatning indtil det nye fly kommer frem.

Du har ret til at blive transporteret med et alternativt transportmiddel. 

 

Her er, hvad du kan forvente af dit flyselskab:

 

  • Kompensation
  • Mad og drikke
  • Mulighed for at foretage 2 opkald eller sende e-mails
  • Indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning

Du bør altid møde dit fly mindst 45 minutter før planlagt afgang – også selv om du ved, at flyet er forsinket. Den eneste undtagelse er, hvis dit flyselskab har informeret dig skriftligt om andet.

 

Du har ret til forplejning, hvis din afrejse er forsinket i:

 

  • 2 timer eller mere, og du skal flyve op til 1.500 kilometer.
  • 3 timer eller mere, og du skal flyve over 1.500 kilometer inden for EU eller mellem 1.500 og 3.500 kilometer uden for EU.
  • 4 timer eller mere, og du skal flyve over 3.500 kilometer uden for EU

 

Flyforsinkelse?​
s
Husk...

Flyselskabet skal sørge for mad og drikke til dig undervejs, hvis der sker en flyforsinkelse. Du kan selv lægge ud for og få refunderet nødvendige og rimelige udgifter af flyselskabet, hvis det ikke giver yderligere forsinkelse at få mad og drikke undervejs. Husk derfor at gemme kvitteringerne!

Du har ret til økonomisk kompensation
, hvis dit fly bliver forsinket 3 timer eller mere ved ankomst.

Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor og hvor langt du har fløjet.

Din ret til kompensation er:

 

  • 250 euro for alle flyvninger op til 1.500 kilometer.
  • 400 euro for flyvninger over 1500 kilometer inden for EU, og for alle andre flyvninger mellem 1.500 og 3500 kilometer.
  • 600 euro for alle flyvninger, der ikke falder under de to første.

Er du forsinket i 5 timer eller mere, har du ret til refusion af billetten eller returflyvning. Du har ikke krav på at få omlagt rejsen.

Når dit fly er aflyst

Flyselskabet skal informere dig om aflysningen mindst to uger i forvejen, hvis flyvningen er planlagt til 14 dage eller mere før afgang. Flyselskabet skal også informere dig om aflysningen mindst 48 timer før afgang, hvis flyet er planlagt til mindre end 14 dage før afgang.

 

Hvis dit fly aflyses på grund af “uforudsigelige omstændigheder” som f.eks. strejker, uroligheder eller naturkatastrofer, får du ikke kompensation fra luftfartsselskabet.

Hvis dit fly bliver aflyst, har du ret til at:

  • Du har ret til at få refunderet hele billetprisen. Hvis aflysningen skyldes et tilslutningsfly, har du også ret til at få transport tilbage til det første afgangssted, så snart det er muligt.
  • Ændring af din rejse til det endelige bestemmelsessted så hurtigt som muligt. Flyselskabet skal betale for din rejse med et andet flyselskab, hvis det ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.
  • Ændring af rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der stadig er ledige pladser.

    På en flyrejse inden for EU?
    Du har ret til mad og drikke, hvis du er to timer forsinket ved afgang, og hvis din flyvning er op til 1.500 kilometer.

På en flyrejse uden for EU?
Hvis du er tre timer forsinket ved afgang, og hvis din flyvning er mellem 1 500 og 3 500 km lang. Hvis den er mere end 3 500 km lang, har du ret til fire timers mad og drikkevarer.

Flyselskabet skal sørge for mad og drikke – du kan endda anmode om refusion af de nødvendige udgifter fra flyselskabet, hvis det slet ikke tilbyder mad! Så sørg for at gemme kvitteringerne!

Du har ikke ret til kompensation ved flyforsinkelse, hvis:
  • aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder som nogle strejker, politisk uro eller sikkerhedsproblemer, som er uden for flyselskabets kontrol.
  • du har fået besked om aflysningen mindst 2 uger før den planlagte afrejse.
  • du har fået besked om aflysningen 7 dage til 2 uger før den planlagte afrejse, og du afrejser maksimum 2 timer før planlagt afrejse og ankommer maksimum 4 timer senere end planlagt ankomst.
  • du har fået besked om aflysningen mindre end 7 dage før den planlagte afrejse, og du afrejser maksimum 1 time før planlagt afrejse og ankommer maksimum 2 timer senere end planlagt ankomst

Vi anbefaler Dansk Rejsehjælp