Kompensation og erstatningFlyaflysning fly? Rettigheder når dit fly er aflyst
aflyst flyv og kompensation

Flyaflysning fly? Rettigheder når dit fly er aflyst

Det er naturvis ikke sjovt med en flyaflysning

Det er naturligvis ikke sjovt, hvis der sker en flyaflysning og det kan være frustrerende at føle sig magtesløs over at komme på et bestemt tidspunkt. Men der er stadig nogle muligheder for at få en kompensation for dit tab.

 

Hvis du har brug for at få kompensation for din flyaflysning, kan du enten begynde med at se på reglerne for din flyvning eller hos flyselskabet du rejste med. Hvis reglerne ikke umiddelbart giver dig ret til kompensation, så er det tid til at finde ud af, hvorvidt dine rettigheder som forbruger giver dig ret til dette.

Hvornår har du ret til kompensation ved flyaflysning?

Hvis dit fly er aflyst, har du ret til kompensation. Det gælder både, hvis det er flyselskabet, der har aflyst rejsen, eller hvis det er en anden årsag end flyselskabet, der får dig til at blive hjemme. Du skal have været i stand til at rejse til den planlagte destination inden for den aftalte rejsedato.

I nogle tilfælde kan du også få refunderet dine flybilletter, selvom du ikke når frem til din destination. Hvis du kommer for sent på grund af flyaflysningen eller ikke når frem med din indsigelse, kan du også få refunderet dine billetter.

Du har ret til kompensation ved flyaflysning, hvis:

 

– Dit fly er blevet aflyst i mere end 3 timer, eller

– Dit fly er blevet aflyst på grund af tekniske problemer, eller

– Din flyvning er blevet aflyst på grund af en oversvømmelse eller anden fare.

Dette skyldes EU’s 261/2004-forordning om flyselskaber og passagerrettigheder. Forordningen beskytter passagerer mod forsinkelser og aflysninger af flyrejser.

fly aflyst - dansk rejsehjælp

Hvor meget kompensation kan du få ved en flyaflysning?

Hvis du har købt en flyrejse og den bliver aflyst, så har du krav på at få refunderet din billet. Det er derfor vigtigt, at du kontakter flyselskabet hurtigst muligt. Flyselskaberne har forskellige regler for hvor lang tid der skal gå, inden de refunderer billetterne, men det er et krav fra EU-lovgivningen at de giver dig dine penge tilbage.

Kompensationen når dit fly er aflyst afhænger af antal km:

1.500 km eller mindre, så er dine rettigheder at få 250 EUR kompensation per passager.
Mellem 1.500 km – 3.500 km, så er dine rettigheder at få 400 EUR kompensation pr passager.
Over 3.500 km, så er dine rettigheder at få 600 EUR kompensation per passager.

 

 

Hvad kan påvirke din kompensation når du har en flyaflysning?

Flyselskabet kan have ret til at fratrække dig 50% af din kompensation, hvis dit fly først bliver aflyst, og derefter bliver ombooket, og din rejse ikke bliver mere forsinket end det fremgår nedenfor til den endelige destination:

  • 2 timer ved flyruter op til 1.500 kilometer.
  • 3 timer ved flyruter over 1.500 kilometer – og inden for EU.
  • 3 timer ved flyruter mellem 1.500 og 3.500 kilometer – og uden for EU.
  • 4 timer ved alle rejser, som ikke hører under punkterne herover.

    Flyselskaberne skal betale erstatning eller kompensation på en faktisk måde. Du har ret til at få dine penge udbetalt kontant, via check eller ved en bankoverførsel. Alle andre måder at give kompensation på skal godkendes af dig skriftligt.
flyaflysning

Berettiget til kompensation ved usædvanlige omstændigheder ved en flyaflysning?

Når det kommer til dine muligheder for kompensation, så kan usædvanlige omstændigheder spænde ben for dine rettigheder. Det er nemlig sådan, at flyselskabet ikke skal betale økonomisk kompensation, hvis det var usædvanlige omstændigheder der medførte forsinket fly eller hvis dit fly blev aflyst.

Det eneste scenarie, hvor de ikke skal betale, er hvis de “usædvanlige omstændigheder” faktisk var ude af flyselskabets kontrol. Nedenstående kan flere af disse eksempler ses:

Undertiden kan dårligt vejr, terrorangreb, strejker eller andre usædvanlige begivenheder føre til aflysning af flyvninger eller, i tilfælde af forsinkelser, ekstremt lange ventetider.

Desværre er luftfartsselskabet ikke forpligtet til at betale økonomisk kompensation, hvis det var en ekstraordinær omstændighed, der var årsag til, at dit fly blev forsinket.

Som udgangspunkt, så anbefaler vi altid, at du opretter en sag igennem Dansk Rejsehjælp. De vil tjekke din ret til kompensation. Husk det ikke altid er sandt, når dit fly var aflyst pga “ekstraordinære omstændigheder” og at alle andre flyvninger er berettiget.

Hvor lang tid gælder mine rettigheder (hvornår skete flyaflysning)?

Du har ret til kompensation i op til tre år efter din planlagte afrejse. Det betyder, at du har tre år til at fremsætte et krav om kompensation for aflysning eller forsinkelse af flyafgang. Efter tre år er din ret til kompensation imidlertid forældet, og du kan ikke længere fremsætte et krav hos os.

Hvis du har en flyaflysning eller -forsinkelse, der ligger tre år tilbage i tiden, vil din ret til kompensation være forældet, og du kan ikke længere få kompensation for din flyaflysning eller -forsinkelse. Denne periode betyder også, at du har en god chance for at søge om flykompensation igen, hvis du ikke er tilfreds med flyselskabets afslag, eller hvis de ikke reagerer på din anmodning. 

Dette sker meget ofte hos forskellige flyselskaber, til trods for at flyselskabet sørger for at svare deres kunder inden for 28 dage efter anmodningen. Normalt forsøger flyselskaberne at køre folk død i behandlingen, og kan derfor tillægge den retmæssige kompensation en yderligere forsinkelse af betalingen.

flyaflysning er frustrende
Gode råd når du vil klage til dit flyselskab efter en flyaflysning

Hvis du ikke har fået tilbudt en refusion eller kompensation for dit aflyste fly, skal du selv kontakte dem du har købt billetten af.
Det er en god idé at indgive din klage så hurtigt som muligt. Flyselskabet har normalt to måneder til at svare på din anmodning.

  • Sender du din klage via en formular på flyselskabets hjemmeside, så tag et skærmprint, inden du trykker send. Så kan du dokumentere din klage
  • Undersøg, om din forsikring dækker, eller om du kan lave en såkaldt kortindsigelse (charge back) hos din bank – vær dog opmærksom på, at der typisk er meget korte tidsfrister for kortindsigelser
  • Få hjælp til at klage, hvis flyselskabet mv. afviser dit krav.

Hvis rejsearrangøren ikke reagerer på din anmodning eller ikke kan tilbyde dig en flyrejse med et andet flyselskab til din destination, kan du selv købe en anden flyrejse.

Derefter kan du som hovedregel kræve, at rejsearrangøren refunderer alle dine udgifter – herunder udgifterne til eventuelle forudbetalte overnatninger, som du måtte have mistet, hvis rejsearrangøren var klar over dine forudbetalte overnatninger.

Du kan også læse mere om, hvis dit fly bliver forsinket.

Få hjælp til din klage

Du kan få gratis rådgivning og hjælp til at klage hos Forbruger Europa, hvis du er utilfreds med flyselskabets beslutning om dit aflyste fly, eller hvis det ikke er muligt at finde en løsning med flyselskabet eller andre parter.

Det bør altid indgå af aftalebetingelserne, hvem du skal klage til, hvis dit fly bliver aflyst: 

  • Hvis du er i tvivl om, hvem der er sælgeren, kan du klage til begge parter, fx flyselskab, rejsebureau og bookingportal
  • Hvis du skal bruge en klageformular på sælgerens hjemmeside, så tag et skærmprint, inden du trykker send. Så kan du dokumentere din klage
Husk... Gem dine kvitteringer og flybilletter (undgå at miste din ret til kompensation)

Da din ret til erstatning er aktiv i tre år, kan der gå et stykke tid, før du kan få behandling. Det er derfor en fordel at opbevare kvitteringer og flybilletter et sikkert sted, så de altid kan findes frem, hvis flyselskabet ønsker yderligere dokumentation, når du søger om erstatning. Kun rimelige udgifter vil blive refunderet.

Det er også nyttigt at tage et skærmbillede af dit erstatningskrav, når du indsender det. Det kan sætte dig i en stærkere position, hvis du ikke hører fra flyselskabet, og det kan også spare dig for at skulle udfylde endnu en klageformular for dit aflyste fly.

Husk, at flyselskaberne har en økonomisk interesse i ikke at betale dig
. Det næste skridt kan være at kontakte luftfartsmyndighederne i det land, hvor din aflysning fandt sted.

Dette kan dog være vanskeligt, hvis du har rejst uden for EU. Rejser man uden for EU, så har landet du rejser fra ikke en National Enforcement Body, som alle lande inden for EU har. Du kan eventuelt kontakte Forbruger Europa her for at få yderligere hjælp til rejser, hvor check-in ikke finder sted inden for EU.

Vi anbefaler Dansk Rejsehjælp