flyforsinkelse kompensation sammenlign tilbud

Flyforsinkelse kan skyldes flere ting

Flyforsinkelser kan skyldes en række faktorer såsom dårligt vejr, overbooking, tekniske problemer, sygdom i besætningen eller sikkerhedsproblemer.Når et fly er forsinket i mere end to timer eller aflyst, kan passagererne have ret til kompensation på mellem 250 og 600 euro pr. passager.

For at være berettiget til denne kompensation skal du have rejst med et europæisk flyselskab, og dit fly skal være forsinket i mere end to timer eller være blevet aflyst inden for de seneste tre år.

Hvis du er usikker på, om du er berettiget til kompensation, skal du kontakte flyselskabet direkte og spørge dem, hvor lang tid efter at dit fly blev forsinket, du kan indgive et erstatningskrav, og hvilke dokumenter der er nødvendige.

Sammenlign den flyforsinkelse kompensation du kan få hjælp til

Hvis du nogensinde har været på et forsinket fly og misset din forbindelse, ved du, hvor frustrerende det kan være. Du sidder fast i en lufthavn og venter i timevis på at høre, om flyselskabet vil udbetale din kompensation eller ej.

Men hvis du vil sikre dig, at du får betaling for din forsinkelse, findes der virksomheder, der har specialiseret sig i at hjælpe passagerer med deres krav.

Oftest er det ikke nok blot at ringe til flyselskabet og fortælle dem, at dit fly var forsinket. Du er nødt til at udfylde en erstatningsformular og sende den ind.

 

Og selv da vil flyselskabet nogle gange gøre alt, hvad der står i deres magt, for at undgå at betale din retmæssige kompensation. De vil måske endda forsøge at fortælle dig, at du ikke har ret til kompensation på grund af en eller anden teknisk detalje.

Du kan med fordel lade et af nedenstående firmaer håndtere dit krav, så du sikres nem og hurtig udbetaling af din kompensation.

Udbyder:

Trustpilot

Score: 4.7/5
+250 Anmeldelser

Trustpilot

Score: 4.8/5
+1500 Anmeldelser

Trustpilot

Score: 4.6/5
+2700 Anmeldelser

Lovhjemmel og jurisdiktion ved flyforsinkelse kompensation

Dine rettigheder som flypassager er reguleret af en EU-forordning (EF 261/2004), som dækker de 28 EU-lande.

Den gælder dog kun for flyvninger, der afgår fra eller ankommer til et EU-land.

 

Hvis du vil vide mere om dine rettigheder, hvis du flyver med et flyselskab uden for EU, skal du henvende dig til dit flyselskab eller dit rejsebureau.

 

Som flypassager kan du have ret til måltider, hvis dit fly er blevet forsinket med mindst 2 timer, og du kan også have ret til økonomisk kompensation og/eller refusion fra flyselskabet, hvis dit fly er blevet forsinket:

 

  • var forsinket mindst 3 timer ved ankomsten
  • blev aflyst
  • flyvningen blev omdirigeret

Eller du blev:

 

  • eller omlagt eller omdirigeret.
  • nedgraderet

Kompensationen skal betales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Hvis luftfartsselskabet ønsker at betale kompensationen i rejsekuponer eller andre ydelser, skal du give dit skriftlige samtykke hertil.

Hvornår har du ikke ret til flyforsinkelse kompensation?

Hvis du flyver med et flyselskab, der ikke er en del af EU eller USA, kan du muligvis ikke få kompensation, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst.

Det skyldes, at internationale flyselskaber har andre regler end indenlandske flyselskaber, og det er op til dem, om de vil tilbyde kompensation. Nogle internationale flyselskaber tilbyder en form for kompensation, men det er som regel et meget lille beløb – normalt kun nok til at dække prisen for dit måltid eller måske en ekstra hotelovernatning.

Hvis dit fly blev forsinket eller aflyst på grund af vejrforholdene, kan du være berettiget til kompensation fra luftfartsselskabet. I dette tilfælde skal du bevise, at vejret var uden for deres kontrol (dvs. noget som f.eks. en storm), og bevise, at der ikke var andre muligheder for at rejse ud over det, du havde booket hos dem (f.eks. at tage et andet flyselskab).

Kompensationsbeløbet vil variere afhængigt af, hvor langt i forvejen du havde booket hos dem, og hvor mange mennesker der blev berørt af den vejrrelaterede forsinkelse/aflysning.

Flyforsinkelse kompensation: Flyselskabet er ikke erstatningspligtigt, hvis:

  • Aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder som f.eks. dårligt vejr, strejker, tekniske fejl, politisk uro eller sikkerhedsproblemer, som luftfartsselskabet ikke kunne have undgået.
  • Du er blevet underrettet om aflysningen mindst 2 uger før den planlagte afgang.
  • Du blev underrettet om aflysningen mellem 2 uger og 7 dage før afgang og fik tilbudt en omlægning af ruten, således at du ankom mindst 4 timer senere end oprindeligt planlagt.
  • Du blev underrettet om aflysningen mindre end 7 dage før afgang og fik tilbudt omlægning af rejsen, således at du ankom mindst 2 timer senere end oprindeligt planlagt.
For at kunne søge om kompensation for et forsinket eller aflyst fly skal du gemme dit boardingkort fra flyvningen, så du kan fremvise det, når du skal indgive dit krav.

Flyforsinkelse kompensation

Kompensation for flyforsinkelser er et vanskeligt emne. Hvis du har været på et fly, der var forsinket, har du sikkert hørt, at hvis flyet lettede for sent, har du krav på nogle penge.

Men hvad nu, hvis dit fly ankom for tidligt? Eller hvis du først nåede frem til din endelige destination, efter at flydørene blev åbnet?

Flyselskaberne er forpligtet til at kompensere passagererne for forsinkelser, som de selv har kontrol over, f.eks. mekaniske problemer eller uplanlagt vedligeholdelse, men ikke for forsinkelser, der skyldes vejret eller flyveledelsen.

Det betyder, at hvis flyselskabet kan bevise, at det ikke havde nogen kontrol over en forsinkelse, behøver det ikke at udbetale nogen kompensation – men hvis det har kontrol over forsinkelsen og ikke tilbyder nogen form for godtgørelse, kan det få problemer med myndighederne.

 

 

Den faktiske ankomst er vigtig, når det drejer sig om flyforsinkelse kompensation

Varigheden af forsinkelsen måles ved den faktiske ankomst til den endelige destination, når flydørene åbnes, og passagererne får lov til at forlade flyet.

 

Så hvis du blev forsinket på et fly på tværs af landet og ankom tre timer senere end forventet (da du havde en mellemlanding), men kun blev om bord i en time, inden du gik fra borde i din tilslutningslufthavn, ville der ikke være nogen kompensation, da der gik tre timer, inden du gik fra borde.

 

Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer:

 

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 %, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.

Aflyst fly kompensation

EU har for nylig indført nye regler om kompensation for aflyste flyvninger. Hvis dit fly er mere end 5 timer forsinket før afgang eller mere end 3 timer forsinket ved ankomst, betragtes det som en flyaflysning.

Dit flyselskab skal informere dig om, at flyet er aflyst, og det skal give dig oplysninger om dine rettigheder til kompensation.

Hvis du er berettiget til kompensation, vil den blive beregnet på grundlag af afstanden til dit fly og længden af forsinkelsen.

Hvis din flyafgang bliver aflyst har du ret til:

 

  • Refusion af den fulde købspris for billetten.
  • Omlægning af rejsen til det endelige rejsemål så hurtigt som muligt, også med et andet flyselskab.
  • Omlægning af rejsen på en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.
  • Du har ret selv at finde en ny billet, hvis flyselskabet ikke hjælper dig hurtigst muligt.
  • Ved mellemlandinger har du krav på en returflyvning til første afgangssted så hurtigt som muligt.
  • Forplejning (Ikke alkohol), adgang til telefon og internet samt indkvartering som står i rimeligt forhold til ventetiden.

 

Du skal desuden have krav på kompensation, som ligger på:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

Hvis du bliver omdirigeret, og du ankommer inden for nedenstående tidsrammer, kan flyselskabet nedsætte din kompensation med 50%:

  • Under 2 timer efter forventet på en kort flyvning under 1.500 km.
  • Under 3 timer efter forventet på en flyvning på 1.500 – 3.500 km eller inden for EU.
  • Under 4 timer efter forventet på en flyvning på over 3.500 km uden for EU.

Kompensation for forplejning ved flyforsinkelse kompensation

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, har du ret til mad og indkvartering.

Dette gælder for EU-regulerede flyvninger og flyvninger med afrejse fra EU. Du kan kræve kompensation for måltider, hvis du er forsinket i mere end fem timer, eller hvis du er strandet natten over i et fremmed land på en flyvning med overnatning.

Kompensationsbeløbet varierer afhængigt af rejsens længde, men det ligger normalt på mellem 30 og 50 EUR pr. person pr. 24 timer. Husk at gemme alle dine kvitteringer.

 

Retten til forplejning indtræder efter:

 

  • 2 timers forsinkelse i afgang for flyvninger under 1.500 km
  • 3 timers forsinkelse i afgang for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
  • 4 timers forsinkelse i afgang for flyvninger, som er længere end 3.500 km og uden for EU

Forsinkelse ved mellemlanding

Hvis du blev forsinket på dit fly, gik du så glip af dit tilslutningsfly? Dine rettigheder afhænger af, om du har købt en pakkerejse (et bookingnummer), eller om du har købt dine flybilletter separat.

Hvis du har et bookingnummer, har du ret til økonomisk kompensation: Beløbet afhænger af, hvor langt forud for din afrejsedato du bookede, og om forsinkelsen var under flyselskabets kontrol eller ej.

Hvis du ikke har købt en pakke, men købt dine billetter separat, er det op til flyselskabet at afgøre, om de vil refundere en del af billetprisen. De skal yde en form for kompensation for at undgå at blive sagsøgt, men det er sandsynligt, at det vil ske i form af værdikuponer snarere end penge tilbage.

 

 

Som hovedregel har du krav på:

  • Økonomisk kompensation (mellem 250 og 600 euro pr. passager).
  • Afholdelse af udgifter til nye flybilletter.
  • Afholdelse af udgifter til hotelophold og transport (hvis nødvendigt).
  • Afholdelse af udgifter til mad og drikke
  • Ekstraudgifter

Hvis du bliver nægtet ombordstigning ved en mellemlanding, har du ret til at afbryde din rejse og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig en refusion af billetten, eventuelt en gratis flyvning tilbage til dit første afgangssted og økonomisk kompensation.

Hvis du er blevet nægtet ombordstigning eller har måttet vente i flere timer på landingsbanen i en lufthavn, kan du have ret til økonomisk kompensation for at være strandet.

Flyforsinkelse kompensation beregnes normalt på grundlag af den tid, der er spildt i lufthavnen, og eventuelle udgifter, der er afholdt som følge af at være fastlåst der – herunder måltider, telefonopkald, taxaer eller indkvartering, hvis det er nødvendigt (hvis forsinkelsen var natten over).

Hvis du mister dit fly, skal flyselskabet ikke betale passagerafgift til lufthavnen. Men du har allerede betalt eventuelle nødvendige afgifter som en procentdel af din billetpris.

Anmodningen om tilbagebetaling skal indsendes senest tre måneder efter rejsedatoen. I nogle tilfælde skal du have bestilt flyrejsen direkte hos flyselskabet for at få refusionen.

Boardingafvisning ved flyforsinkelse kompensation

Hvis du ufrivilligt er blevet nægtet ombordstigning, har du ret til flere ting.

For det første har du ret til kompensation, hvis dit fly er overbooket. Kompensationsbeløbet varierer afhængigt af, hvor lang tid der er tilbage til dit oprindelige flys afgangstidspunkt, og også afhængigt af, om flyselskabet har givet aktuelle oplysninger om sandsynligheden for overbooking eller ej.

Hvis et flyselskab beslutter sig for at fjerne en passager fra et fly på grund af ufrivillig boardingafvisning, skal det desuden betale den pågældende passager det dobbelte af billetprisen.

Ufrivillig boardingafvisning kan også ske, hvis der er sikkerhedsproblemer med flyet eller besætningsmedlemmerne.

I dette tilfælde har flyselskaberne mulighed for at tilbyde alternative flyvninger mod kompensation eller tilbyde hotelophold og madkuponer, så passagererne kan ombooke deres flyvninger, når det passer dem, uden at det får konsekvenser for deres rejseplaner.

 

Hvis du ufrivilligt blev nægtet boarding har du ret til:

  • Refusion af flybillettens pris.
  • Betalt mad og drikke, mens du venter på en ny afgang.
  • Hotelophold og transport til hotellet, hvis det bliver nødvendigt.
  • Andre rimelige nødvendige udgifter (det er afgørende, at du kan godtgøre, at du har haft ekstra udgifter i ventetiden, f.eks. med kvitteringer, bookingbekræftelser, kontoudtog mv).
  • Erstatning for eventuelt økonomisk tab (f.eks. turistmæssige ydelser, som du har forudbetalt).
  • Økonomisk kompensation fra flyselskabet for flyforsinkelse eller aflyst fly, som anført nedenfor.

Kompensation ved nægtet adgang med boarding:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Der er dog ikke tale om boardingafvisning, hvis:

  • Du ikke har checket ind eller mødt op til boarding på det angivne tidspunkt.
  • Eller på anden måde ikke har overholdt flyselskabets vilkår og betingelser.
  • Afvisningen skyldes din egen mangelfulde legitimation eller indrejsetilladelse.
  • Afvisningen er af sikkerheds- eller helbredsmæssige årsager.

Bliver du nægtet boarding ved en mellemlanding, har du også ret til at afbryde rejsen og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten og eventuelt en fri flyrejse tilbage til dit første afgangssted.

Husk at:

  • Sørge for at få dokumentation af den aftale, som du har indgået med flyselskabet.
  • Bede om skriftlig dokumentation for at du er blevet nægtet boarding mod din vilje.
  • Gemme kvitteringer for eventuelle udgifter til mad, drikke og hotel, som du selv har betal

Den Europæiske Unions Domstol fastslår, at “ekstraordinære omstændigheder” – som f.eks. en strejke – der får et luftfartsselskab til at omorganisere efterfølgende flyvninger, kan ikke retfærdiggøre boardingafvisning eller fritage luftfartsselskabet for sin forpligtelse til at kompensere passagerer, der er blevet nægtet ombordstigning.

EU-Domstolens afgørelse følger efter en sag anlagt af en passager, der blev nægtet ombordstigning på et fly fra Belfast til Dublin i 2014, efter at han fik at vide, at han ikke kunne stige om bord, fordi der ikke var nogen ledige pladser, fordi et andet fly var blevet aflyst. Flyselskabet havde tilbudt ham indkvartering og madkuponer, men passageren hævdede, at han burde have fået tilbudt en refusion eller et nyt fly mellem Belfast og Dublin.

Forsinkelse ved Charterrejse

En charterflyvning er en flyvning, der er solgt som en helhed, og som har en varighed på mere end 24 timer.
En pakkerejse eller charterrejse kombinerer derimod mindst to af følgende: transport, indkvartering eller anden rejsetjeneste som f.eks. biludlejning eller anden turisttjeneste. Rejsen skal sælges som en helhed og have en varighed på mere end 24 timer.

 

I tilfælde af at arrangøren aflyser rejsen, har kunden ret til at annullere købet og få refunderet hele rejsens pris. Alternativt kan kunden deltage i en anden pakkerejse efter eget valg.
Hvis et charterfly er forsinket, har du som kunde flere muligheder og kan søge flyforsinkelse kompensation.

 

For det første har du ret til at gøre det, hvis din rejse er blevet aflyst af arrangøren, og du ønsker at annullere dit køb og få refunderet din rejse. Du kan også vælge at deltage i en anden pakkerejse efter eget valg uden ekstra omkostninger.

 

Hvis en forsinkelse har forårsaget dig “betydelige ulemper”, har du imidlertid ikke kun ret til tilbagebetaling af din betaling, men også til erstatning. Du kan læse mere i pakkerejseloven.

Flyselskab kursus før og efter din rejse

Hvis flyselskabet eller rejseudbyderen går konkurs, kan det nemt ødelægge din ferie. Du har ofte ret til erstatning, men dine rettigheder afhænger af flere ting.

F.eks. om konkursen sker før afrejse eller mens du er på farten. Men dækningen afhænger også af, hvor du flyver fra og til.

Flyselskabets insolvensforsikring dækker aflysninger og forsinkelser som følge af et flyselskabs konkurs.

Hvis du har bestilt en pakkerejse gennem et rejsebureau, er de forpligtet til skriftligt at informere dig om de risici, der er forbundet med at købe en pakkerejse.

Hvis et luftfartsselskab går konkurs inden afgang, er det forpligtet til at tilbyde passagererne alternativ transport uden ekstra omkostninger inden for en rimelig frist (inden for 7 dage efter aflysningen).

Hvis du køber billetter direkte fra et flyselskab, er du dækket for udgifterne til en ny billet, hvis flyselskabet går konkurs under din rejse. Du skal dog altid betale en selvrisiko på 1.000 kr.


Rejsegarantifonden vil så vidt muligt dække udgifterne til en ny billet. Hvis din rejse er blevet afkortet eller forlænget på grund af konkursen, kan det dog være, at det ikke er muligt at vende tilbage på den oprindeligt planlagte dato. I så fald får du op til 2.500 kr. pr. person refunderet for hotelophold og forplejning, indtil du kan rejse hjem på anden vis.


Arrangøren skal være registreret hos Rejsegarantifonden, for at dækningen kan gælde.

Vi anbefaler Danskrejsehjælp.dk når du skal have flyforsinkelse kompensation

Vores samarbejdspartner Dansk Rejsehjælp er eksperter i passagerrettigheder for forsinkede og aflyste fly. De er en statsautoriseret inkassovirksomhed, og dermed autoriseret til at inddrive kompensation og refusion på vegne af deres kunder. 
 
Denne statsautorisation samt deres store erfaring med mere end 15.000 kunder betyder, at de har alle de fornødne værktøjer til at inddrive økonomisk kompensation for forsinkede eller aflyste fly. Derfor kan du være sikker på, at du altid får dygtige og erfarne medarbejdere med på holdet, når du opretter en sag hos Dansk Rejsehjælp.