boarding

Hvad skal du gøre, når du bliver nægtet boarding i lufthavnen?

Indholdsfortegnelse

Hvad har du ret til ved nægtet boarding?

Hvis flyselskabet nægter dig boarding på dit fly, selv om du ikke har gjort noget forkert, er du bedre rustet til at vide, hvad du skal gøre, hvis du kender dine rettigheder som flypassager.
Afvisning af ombordstigning på grund af overbooking er ikke noget, du skal finde dig i.

easyjet kompensation, lufthansa strejke

Hvis du er en af de få uheldige, der bliver nægtet boarding, har du ret til en masse ting.

For det første skal flyselskabet, hvis du vælger at omdirigere dit fly, tilbyde dig rimelig mad og drikke (ikke alkohol), mens du venter på det næste ledige fly.

For det andet skal flyselskabet, hvis det ikke er muligt at få dig på et andet fly inden for en time efter dit oprindelige afgangstidspunkt, sørge for indkvartering på et hotel uden ekstra omkostninger.

Og endelig, hvis de er nødt til at beholde dig natten over på grund af deres forsinkelse eller aflysning og ikke kan få dig hjem inden for 12 timer efter dit oprindelige afgangstidspunkt, skal de også betale for dine måltider og andre udgifter i denne periode.

Nægtet boarding på EU-flyvninger indenfor EU

Hvis du flyver til eller fra EU, og du bliver nægtet ombordstigning på dit fly, skal du vide, hvad du skal gøre.

  • Opgiv ikke frivilligt dit sæde i bytte for rejsekuponer eller andre tjenesteydelser
  • Gem dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter
  • Spørg hvorfor du nægtes boarding
  • Anmod om en alternativ flyrejse til din destination
  • Anmod om erstatning for din boardingafvisning
  • Bed flyselskabet om at dække dine måltider og forfriskninger
  • Få flyselskabet til at skaffe dig et hotelværelse
  • Gem dine kvitteringer, hvis du er nødt til at bruge ekstra penge
  • Se om din boardafvisning er erstatningsberettiget med kompensation.

Nægtet boarding på USA-flyvninger udenfor EU

Hvis du flyver til USA, og du bliver nægtet ombordstigning på dit fly, skal du vide, hvad du skal gøre.

  • Opgiv ikke firvilligt dit sæde i bytte for rejsekuponer eller andre tjenesteydelser
  • Gem dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter
  • Spørg hvorfor du nægtes boarding
  • Anmod om en alternativ flyrejse til din destination
  • Anmod om erstatning for din boardingafvisning
  • Se om din boardingafvisning er erstatningsberettiget. 
  • Gem dine kvitteringer, hvis du er nødt til at bruge ekstra penge

Nægtet boarding ved internationale flyvninger

Hvis du flyver internationalt, og du bliver nægtet ombordstigning på dit fly, skal du vide, hvad du skal gøre.

  • Opgiv ikke firvilligt dit sæde i bytte for rejsekuponer eller andre tjenesteydelser
  • Gem dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter
  • Spørg hvorfor du nægtes boarding
  • Anmod om en alternativ flyrejse til din destination
  • Gem dine kvitteringer, hvis du er nødt til at bruge ekstra penge
 
Hvis du bliver nægtet ombordstigning, eller hvis dit fly er overbooket, skal du ikke opgive din reservation.
Du kan have ret til 250-600 € for dine problemer.

Hvis flyselskabet ikke tilbyder dig forplejning ved nægtet boarding

Hvis dit fly er aflyst, eller du bliver nægtet ombordstigning, kan du muligvis købe mad og drikkevarer i lufthavnen.

Hvis flyselskabet ikke tilbyder dig rimelig mad og drikkevarer på en omlagt flyvning, kan du dog købe din egen mad og drikkevarer (ikke alkohol) og derefter få dem refunderet af flyselskabet. Husk derfor alle dine kvitteringer!

Hvis dette sker for dig, bør du overveje at medbringe en snack eller et måltid mad på din næste flyrejse. På den måde har du allerede et måltid klar til at tage med, hvis noget lignende sker igen i fremtiden!

Kompensation for boardingafvisning

Du kan have ret til kompensation for afvisning af ombordstigning. Det er et generelt krav, at du har en bekræftet reservation til den pågældende flyvning, og at du er til stede ved check-in og boarding til tiden.

Hvis du ikke kunne gå om bord på dit fly, fordi det var overbooket, kan du have ret til kompensation.

Kompensationsbeløbet afhænger af afstanden på din flyrejse. Du kan også være berettiget til kompensation, hvis du blev forsinket på grund af omstændigheder, som luftfartsselskabet ikke har indflydelse på, f.eks. voldsomt vejr eller driftsproblemer.

Så meget kan du have ret til i kompensation pr. passager

Inden for EU:

  • 250 Euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 Euro for flyvninger over 1.500 km 

Uden for EU:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

Bemærk, i visse tilfælde kan flyselskabet desuden reducere din kompensation med 50%, hvis du bliver omlagt til en anden flyvning. Dette afhænger af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem. Tjek din kompensation og opret en ny sag.

Ofte stillede spørgsmål vedrørende nægtet boarding

Hvis du har checket korrekt ind og er gået om bord til tiden, men alligevel bliver nægtet ombordstigning, har du ret til kompensation.

Du kan kræve kompensation for omkostningerne til flyrejse, hotelophold og andre udgifter, der er opstået som følge af den forsinkede afgang.

Flyselskabet skal give dig en skriftlig forklaring på sin beslutning og en kopi af sine retningslinjer for afvisning af ombordstigning. De skal også forklare, hvor meget kompensation du er berettiget til.

 

Bemærk, der er ikke tale om boardingafvisning, hvis du eksempelvis:

  • har ufuldstændig rejselegitimation
  • har ugyldig indrejsetilladelse eller visum
  • ikke har checket ind på det angivne tidspunkt
  • ikke er mødt op til boarding på det angivne tidspunkt
  • ikke har overholdt alle selskabets vilkår og betingelser
  • af helbreds- eller sikkerhedsmæssige årsager afvises

Hvis du er blevet nægtet ombordstigning på et fly, og flyselskabet ikke tilbyder dig mad eller drikkevarer, mens du venter på din ombordstigning, kan du selv købe mad og drikkevarer (ikke alkohol). Du kan derefter anmode flyselskabet om at få disse køb refunderet.

Årsagen hertil er, at luftfartsselskaberne i henhold til EU-forordning 261/2004 er forpligtet til at tilbyde mad og drikkevarer til passagerer, der nægtes ombordstigning. Hvis et fly er aflyst eller forsinket på grund af omstændigheder, som flyselskaberne ikke har indflydelse på (f.eks. dårligt vejr), er de dog ikke forpligtet til at levere mad eller drikkevarer under disse omstændigheder.

Hvis du bliver omdirigeret til et andet fly, kan du få godtgjort rimelige udgifter til hotelophold og transport til/fra hotellet, hvis hotelopholdet er nødvendigt på grund af omdirigeringen.

 

Hvis du ikke har valgt at blive omdirigeret til et andet fly, kan du få refunderet den fulde købspris for billetten. Bemærk dog, at du ikke kan få refunderet billetprisen, hvis du har valgt at blive omdirigeret til et andet fly.

 

Husk at gemme alle dine kvitteringer.

Hvis du planlægger en rejse til USA og ønsker at sikre dig, at din rejseforsikring dækker dig i alle tilfælde, er det vigtigt at vide, hvilke udgifter der typisk ikke dækkes af flyselskaberne.

Flyselskabet er typisk ikke forpligtet til at refundere følgeudgifter som f.eks. tabt hotelovernatning på rejsemålet, ubrugt lejebil, sommerhus og andre turistydelser og følgeskader.

Et barn under to år har ret til kompensation på lige fod med andre passagerer, uanset hvilken billetpris der er betalt for barnet. Det afgørende punkt er, at billetten ikke var gratis.

Hvis du bliver nægtet ombordstigning i et andet EU-land, kan du klage til flyselskabet eller til EU-medlemsstatens luftfartsmyndighed.

Hvis du er blevet nægtet ombordstigning, skal flyselskabet give dig en skriftlig redegørelse, hvori det forklarer hvorfor. Flyselskabet skal også oplyse dig om eventuelle klageprocedurer og forklare, hvordan du kan klage.

 

Kontakt EU (åbner nyt vindue)

Når du klager, er det vigtigt at vide, om dine flybilletter blev købt som en pakke. Selv om du f.eks. har købt ud- og hjemrejse under samme køb, kan købet nogle gange stadig være to separate bookinger.

Når styrelsen modtager din klage, vil den se på, hvor billetterne blev købt. Hvis købet er foretaget direkte hos et flyselskab, vil billetterne normalt være én booking.

Hvis du har købt dine billetter gennem en pakkerejsearrangør, vil styrelsen normalt betragte billetterne som en enkelt booking. Der kan dog være undtagelser, og i så fald vil du blive kontaktet.

 

Hvis flybilletterne er købt gennem en billetudbyder, er der dog normalt ikke tale om en enkelt booking. Det skyldes, at billetudstedere sammensætter din rejse ved at købe individuelle billetter fra flyselskaberne. Det kan være fra det samme flyselskab såvel som fra forskellige flyselskaber.

Nedenfor kan du se EU-forordningen og den danske bekendtgørelse om flypassagerrettigheder.

Bekendtgørelse:
Bekendtgørelse BEK nr. 1549 af 16. december 2013
Bekendtgørelse om anvendelse af EU-forordning nr. 261/2004 om passagerrettigheder på luftfartsområdet

Gældende fra
Bekendtgørelse nr. 1549 af 16. december 2013  

Forordning:

Forordning 261/2004 Forordning om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 295/91

Gældende fra 11/02/2004
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261-2004 af 11. februar 2004. 

Nægtet boarding på EU-flyvninger indenfor EU

EasyJet skal enten finde en anden flyvning eller give dig fuld refusion. Selv om flyafgange ofte afbrydes af en uventet flyaflysning, kan det være nødvendigt at finde ud af, om flyafgangen er blevet aflyst, og om den kan hjælpe med at betale for dette.

Easyjet skal betale sine kunder maksimalt 600 € om året.Den enkelte aflyser flyet uden varsel og aflyser også flyet senest 14 dage før flyafgang.