flystrejke

Kompensation for flystrejke: Når der er pilotstrejke

Indholdsfortegnelse

Kompensation for flystrejke: Når dit fly bliver forsinket

Hvis dit fly er blevet aflyst eller forsinket på grund af strejker i flyselskaberne, har du ret til kompensation.

I nogle tilfælde kan flystrejker resultere i mange afbrydelser af flyvninger.

Dette kan medføre betydelige ulemper for passagererne og forvirring i forbindelse med aflysningen.

Hvis du oplever forsinkelser hos flyselskabet, fordi interne strejker har påvirket passagererne, kan dit erstatningskrav i nogle tilfælde overstige 600 EUR, hvis dit fly er aflyst eller forsinket på grund af flystrejker.

EU-domstolen og din ret til at få kompensation

I 2018 afgjorde EU-Domstolen, at passagerer har ret til kompensation for flyforsinkelser og aflysninger af flyvninger, der skyldes strejker af flyselskabets egne ansatte. Tidligere blev alle strejker betragtet som en ekstraordinær omstændighed, også kendt som force majeure. 

 

I tilfælde af ekstraordinære omstændigheder er luftfartsselskabet ikke ansvarligt for forsinkelser eller aflysninger af flyvninger, og passagererne har derfor ikke ret til kompensation.

 

Den nye EU-afgørelse gør op med dette princip og giver flypassagerer mulighed for at kræve kompensation i visse tilfælde af strejke. I henhold til EU-dommen C-195/17 kan luftfartsselskabet således være forpligtet til at betale kompensation til passagererne, hvis selskabets eget flypersonale strejker.

Den første ting du skal vide er, at en strejke er anderledes end en egentlig aflysning, hvor du i så fald ville være berettiget til fuld refusion. I stedet kan piloten simpelthen nægte at flyve flyet, hvilket betyder, at alle passagerer skal omdirigeres eller tilbydes alternativ transport.

Hvis du bliver omdirigeret, sørger dit flyselskab for, at du bliver kompenseret for alle udgifter, der opstår som følge heraf – herunder måltider og overnatning, hvis det er nødvendigt.

Den anden ting, du skal vide, er, at der ikke rigtig er andet at gøre, hvis der sker en strejke, end at vente på den. Du vil straks få besked, hvis dit fly er blevet aflyst eller forsinket på grund af en pilotstrejke, så prøv bare at lade være med at stresse for meget over det!

Du har ret til at få kompensation når dit fly bliver forsinket eller dit fly bliver aflyst på grund af en strejke hvis:

  • Du havde en forstyrret flyvning på grund af en flystrejke.
  • Dit fly var enten forsinket med 3 timer eller mere, eller blev aflyst under 14 dage før afgang.
  • Dit fly skulle være afgået fra EU, eller var et europæisk flyselskab, der ankom til EU.
  • Du havde en bekræftet flyreservation.
  • Forstyrrelsen er sket inden for de seneste 3 år.
  • Hvis du tog et erstatningsfly og din nye ankomsttid var betydelig anderledes fra dit oprindelige flys ankomsttid.

Hvornår er jeg ikke berettiget til kompensation for en strejke?

Du er ikke berettiget til kompensation for en strejke, hvis: Det er en strejke flyselskabet ikke selv har kontrol over.

Eksempelvis:

  • Strejker hos lufthavnens sikkerhedspersonale
  • Strejker hos bagagepersonalet
  • Strejker hos lufttrafikstyringen
  • Strejker forårsaget af politisk uro
easyjet kompensation, lufthansa strejke

Flystrejke på rejsen - dine rettigheder

Det første, du bør gøre, er at tjekke dit flyselskab eller hotels websted. Du kan ofte finde ud af, om der er forsinkelser eller aflysninger, inden du tager til lufthavnen. Hvis det er muligt, så prøv at planlægge i forvejen, så dine rejseplaner ikke bliver påvirket af strejker.

Hvis du rejser og finder ud af, at dit fly er blevet aflyst eller forsinket på grund af en flystrejke, skal du kontakte den køber, der har købt billetten. De vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er sket, og hvordan de ønsker at fortsætte.

Du kan også bruge et flyselskab eller et rejsebureau til at hjælpe med at finde en løsning sammen og prøve den.

Er flyselskabet eller lufthavnen ramt af strejke eller lockout

Hvis din flyrejse er berørt af en strejke eller lockout, har du måske et par muligheder at overveje.

For det første skal du kontakte det flyselskab eller det rejsebureau, du har købt din billet hos, så hurtigt som muligt og fortælle dem, at du ønsker en ny billet eller en refusion.

Hvis du ikke har modtaget skriftlig meddelelse om, at dit fly er blevet aflyst, skal du møde op i lufthavnen til tiden til check-in og boarding for at bevare dine rettigheder.

Hvis dette ikke er muligt, er der nogle andre ting, du kan gøre for at afhjælpe situationen:

1) Hvis du har købt din billet hos flyselskabet eller rejsebureauet, skal du kontakte dem så hurtigt som muligt og fortælle dem, at du ønsker at få flybilletten fornyet til en anden eller en refusion.

2) Hvis du ikke har modtaget skriftlig meddelelse om, at dit fly er blevet aflyst, skal du møde op i lufthavnen i tide til check-in og boarding for at bevare dine rettigheder.

EU's flypassagerrettigheder gælder: dine rettigheder

  • når du flyver inden for EU, og flyselskabet er fra et EU-land eller et land uden for EU
  • når dit fly lander i EU fra et land uden for EU, og flyselskabet er fra et EU-land
  • når dit fly afgår fra EU og lander uden for EU, og flyselskabet er fra et EU-land eller et land uden for EU
  • hvis du ikke allerede har modtaget godtgørelse (erstatning, omlægning af rejsen eller assistance fra flyselskabet) i forbindelse med flyvningen i henhold til lovgivningen i et land uden for EU

Rejser fra Storbritannien til et EU-land

Fra og med den 1. januar 2021 har EU’s regler om flypassagerers rettigheder ikke været gældende i tilfælde af afvisning ved boarding og aflysninger og forsinkelser af flyafgange fra Storbritannien til EU, hvis luftfartselskabet er britisk eller fra et andet ikke-EU-land – også selv om du har booket rejsen inden denne dato. 

Derimod gælder EU-reglerne stadig, hvis det drejer sig om en flyrejse fra Storbritannien til EU med et fly fra et EU-baseret luftfartsselskab, med mindre du allerede har fået erstatning eller andre ydelser i henhold til britisk lovgivning.

EU vil sige de 27 EU-lande, inklusive Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin, Azorerne, Madeira og De Kanariske Øer (men ikke Færøerne). EU-reglerne gælder også for flyvninger til og fra Island, Norge og Schweiz.

Kilde: Europa.eu

Kræv pengene tilbage for flybilletten og få kompensation ved strejker

flystrejke lufthavn

Hvis du er en af de uheldige rejsende, hvis fly er blevet aflyst på grund af en strejke eller lockout, ved vi, hvor frustrerende det kan være. Men bare rolig – du er beskyttet af flypassagerers rettigheder.

Strejke kan give erstatning og du kan få pengene tilbage for din rejse.

Du kan ombytte din billet til det næste ledige fly med enten det samme eller et andet flyselskab, eller du kan få dine penge tilbage og selv arrangere din rejse.

Hvis du flyver med det næste fly, kan du have ret til mad og drikkevarer. Dette afhænger dog af, hvor langt du skal flyve, og hvor længe dit fly er forsinket.Du har ret til mad og drikke, hvis dit fly er forsinket mere end 2, 3 eller 4 timer fra den oprindelige afgang, afhængigt af rejsens længde.

Hvis du flyver med det næste fly, har du ret til en gratis telefonisk eller e-mail. Du har også ret til gratis indkvartering og transport til lufthavnen, hvis det er nødvendigt. Hvis det ikke er din skyld kan du få pengene tilbage for din rejse.

Flypassagerers rettigheder ved strejke lufthavn

Fra 1. januar. I januar 2021 finder en ny EU-forordning om luftfartsrettigheder ikke anvendelse, hvis flyvningen er blevet afvist, annulleret eller forsinket, hvis flyvningen ikke er nået frem til sit bestemmelsessted eller var et britisk luftfartsselskab.

Bortset fra at et regelsæt finder anvendelse. Hvis De flyver til Den Europæiske Union fra Storbritannien af et europæisk luftfartsselskab uden nogen form for kompensation, vil De være berettiget i henhold til den britiske lovgivning.

Hvis du som rejsende rammer ind i en flystrejke, og dit fly er aflyst, er det vigtigt at vide, at du som rejsende har visse rettigheder.

Disse rettigheder er indskrevet i EU's regelsæt:

  • Hvis dit fly er aflyst, har du som rejsende ret til at blive ombooket til en anden flyvning af flyselskabet.
  • Afgår dit nye fly ikke samme dag, skal flyselskabet tilbyde dig et hotelophold. Hvis flyvningen afgår samme dag, men du skal vente længe, har du ret til mad og drikke.

Flyselskabet har pligt til at tilbagebetale din flybillet

Før du accepterer flyselskabets tilbud, skal du dog huske på, at flyselskabets ansvar ender her, hvis du vel at mærke accepterer deres tilbud. De behøver således ikke at betale for dit hotelophold samt mad og drikke.

I nogle tilfælde kan du også være berettiget til erstatning for indkomst og missede hotelovernatninger (på hotellet, du har bestilt til din ferie). Du bør altid kontakte dit flyselskab for at finde ud af præcis, hvilke rettigheder du har, og hvad de eventuelt tilbyder i kompensation.

flystrejke

Kræv pengene tilbage for din flybillet, sådan klager du

Hvis du har booket en rejse, og flyselskabet eller rejsebureauet ikke vil ombooke din billet eller give dig pengene tilbage i tilfælde af strejke eller lockout, skal du ikke gå i panik! Du har rettigheder i henhold til EU-lovgivningen.

For det første skal du altid klage til flyselskabet eller rejsebureauet først. Hvis de ikke løser dit problem, skal du klage til myndighederne i afrejselandet. Hvis du rejser fra en dansk lufthavn, skal du klage til den danske transportstyrelse. Hvis du har købt en pakkerejse, skal du klage til klagenævnet for pakkerejser.

For pakkerejser er det særligt vigtigt at kontakte rejsebureauet hurtigt efter aflysningen eller forsinkelsen. Hvis du venter, til du kommer hjem fra din rejse, har du måske ikke de samme rettigheder.

Hvis du har købt en pakkerejse, skal du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Hvor meget kompensation er jeg berettiget til for flystrejken?

Flyvestrejker involverer alle flyarbejdere, herunder stewardesser, og flyingeniører. I nogle tilfælde har luftfartsselskaberne pligt til at yde kompensation til passagererne, hvis der var strejker.

Det skyldes, at EU-lovgivningen omfatter en EF 216, som skitserer, hvordan luftfartsselskaberne skal kompensere deres kunder for omkostningerne ved flynedbrud. Den dækker flyafbrydelser forårsaget af flypersonales strejker.

Hvis dit fly blev aflyst som svar på en strejke, kunne du kræve erstatning i henhold til EU-forordning 2261.

Du har mulighed for at få op til 600 euro i kompensation hvis dit fly bliver aflyst pga strejke.

Du kan have ret til kompensation ved strejke

EU har regler, der beskytter passagerer ved flyaflysninger. Det betyder, at du kan vælge mellem:

  • Penge tilbage for billetten
  • Omlægning af rejsen til førstgivne lejlighed
  • Omlægning af rejsen til et senere tidspunkt efter eget valg

Hvis dit flyselskab ikke kan få dig frem til din destination til tiden, skal det betale dig. Dette gælder, hvis din forsinkelse er længere end 3 timer, eller hvis den er over 5 timer i Europa.

Flyselskabet kan også tilbyde dig et gavekort eller et gavekort, men du har ret til at sige nej og vælge at få dine penge tilbage.

Hvis du vælger at omlægge din rute så hurtigt som muligt, kan du også have ret til mad og overnatning, mens du venter på det næste ledige fly.

Blev du ikke informeret om aflysningen mindst 2 uger før den planlagte afgang, kan du desuden have krav på kompensation. Afhængig af rejsens længde kan kompensationen udgøre mellem 250 og 600 euro.

Inden du gør krav på forplejning, refusion eller kompensation skal du sikre dig, at din rejse er omfattet de europæiske regler på området.


Din rejse er omfattet, hvis:

  • Du rejste fra en hvilken som helst lufthavn i EU eller
  • Du ankom til EU med et EU luftfartselskab

Hvis du selv aflyser rejsen, har du ikke en lovbestemt ret til at få pengene for flybilletterne tilbage.

Hvad betyder en pilotstrejke for dig og hvilken erstatning kan du få fra flyselskabet?

Hvis du er rejsende, har du sikkert allerede hørt om pilotstrejken.

Og hvis du ikke har hørt om den, vil det i bund og grund være en stor sag for dig – fordi dit flyselskab vil aflyse flyvninger og refundere billetter og generelt gøre alle mulige rejseplaner vanskelige for dig.

Så hvad betyder det helt præcist for rejsende? Og hvilken kompensation kan de få fra deres flyselskaber?

Piloterne strejker, fordi de er utilfredse med deres nuværende kontrakter og ønsker bedre kontrakter. De vil have flere penge og bedre fordele, men de vil også gerne have, at ting som f.eks. planlægning af flyvninger forbliver fleksible, så de ikke skal flyve for mange timer i træk (hvilket medfører træthed).

De fleste flyselskaber siger, at de ikke vil tage nogen skridt til at gøre indrømmelser før efter strejkens afslutning – hvilket betyder, at passagererne skal forvente forsinkelser, aflysninger og refusioner i denne periode (som kan vare flere dage).

Du kan have ret til kompensation ved strejke

Flyvninger, der involverer forsinkede flyvninger i EU, er normalt berettiget til kompensation fra regeringen. Dette gælder dog ikke, hvis aflysningen eller forsinkelsen er forårsaget af særlige begivenheder som tornadoer, naturkatastrofer og krig.

Når flyselskabet strejker, kan du få erstatning for skaderne. Det afhænger af, om der foreligger en vurdering af, at luftfartsselskaber kan forhindre forsinkelse – annullering. Dette er undertiden svært at vurdere, men du skal underrette dit flyselskab om aflysningen af eventuelle flyvninger forårsaget af strejken.

Er der en strejke under opsejling, din ret til at få en ny rejse?

vis du er ved at planlægge en rejse, er du måske bekymret for, om den vil blive påvirket af en kommende strejke eller ej.

Hvis flyselskabet varsler en strejke på forhånd, kan du kontakte flyselskabet for at finde ud af, om netop din rejse vil blive påvirket.

Bed flyselskabet om at ombooke dig eller få pengene tilbage på forhånd, hvis det er meget nødvendigt at rejse på det pågældende tidspunkt. Hvis du får pengene tilbage i kompensation, kan du selv finde en alternativ rejseplan.