Batik air piloter sov

Batik Air A320-piloter sov i 28 minutter på vej til Jakarta

Indholdsfortegnelse

Det skete d. 25 januar, Batik Air piloter sov

Indonesiske efterforskere har opfordret til “detaljerede retningslinjer og procedurer” til identifikation af flybesætnings træthed efter en hændelse med to piloter fra Batik Air Indonesia, der samtidig sov i en periode under en flyvning til Jakarta.

Hændelsen den 25. januar, som National Transportation Safety Committee (KNKT) har klassificeret som “alvorlig”, førte til en række navigationssfejl, der opstod, mens de to piloter sov i cirka 28 minutter.

 

De to besætningsmedlemmer – en 32-årig pilot og en 28-årig førsteofficer – opererede flyvning ID6723 fra Kendari i provinsen Sulawesi til den indonesiske hovedstad. Ifølge Batik Air Indonesiens tidsplan har flyvningen en bloktid på 2 timer og 35 minutter.

Da flyet nåede krydshøjde omkring kl. 08:37 lokal tid, fjernede begge besætningsmedlemmer deres headsets, og piloten spurgte førsteofficeren, om han måtte tage en lur. Førsteofficeren accepterede.

En alvorlig situation med Batik Air

Førsteofficeren overtog som pilot i de næste 40 minutter, før hans kollega vågnede op og spurgte, om han ønskede at hvile. Førsteofficeren afslog og fortsatte sine pligter.

Det er uklart, hvornår den yngre pilot eventuelt tog sit headset på igen.

Omkring kl. 08:43 jakartatid tog førsteofficeren, der stadig fløj flyet, første kontakt med Jakarta’s lufttrafikstyring og fik besked på at bevæge sig mod waypoint KURUS, der ligger nordøst for hovedstadens lufthavn.

Batik air piloter sov

Flyvningen mellem Kendari og Jakarta blev udført med et Airbus A320 (PK-LUV)

Flyet landede sikkert i Jakarta uden skader på flyet eller skader på de ombordværende. Efterforskerne fandt ingen problemer med flyets kommunikationssystemer.

“Før flyvningen var der ingen registreringer eller rapporter om funktionsfejl i flyets system. Efter [hændelsen] blev flyets radiosystem fundet i normal stand,” står der.

Ifølge KNKT havde det samme besætningsmedlem opereret Jakarta-Kendari-flyvningen samme morgen. Denne flyvning var planlagt til at afgå kl. 02:55 lokal tid, og besætningsmedlemmer skulle registrere sig kl. 01:25.

Batik Air pilot sagde han ikke fik "ordentlig hvile" natten før

KNKT fandt ud af, at den yngre pilot havde informeret sin kollega om, at han “ikke havde fået ordentlig hvile” natten før. Komiteen bemærker, at førsteofficeren var nybagt forælder til et sæt tvillinger på en måned.

Selvom han natten før afgang til Kendari forsøgte at sove tidligt, “måtte han vågne op flere gange for at hjælpe sin kone med at tage sig af babyerne” og følte, at “kvaliteten af hans søvn var forringet” som et resultat. Han fik lov til at hvile på flyvningen til Kendari, mens kaptajnen overtog pligterne som pilot.

I sine foreløbige resultater bemærker komiteen, at Batik Air Indonesiens driftshåndbog dækker pilotens sundhed og medicinske egnethed, herunder “en personlig tjekliste” for at identificere eventuelle “faktorer, der kan påvirke menneskelig præstation”.

Men KNKT siger, at “efterforskningen ikke fandt nogen detaljerede retningslinjer eller procedurer for piloter, når de bruger den personlige tjekliste, såsom vurderingsvejledning for hver kategori af påvirkning”.

Håndbogen indeholder også en kort linje om cockpit-sikkerhedstjek: “Cockpittet skal kontrolleres hver 30. minut”, men giver ingen yderligere detaljer.

KNKT opfordrer Batik Air Indonesia til “at udvikle detaljerede procedurer for at udføre cockpit-tjek for at sikre, at tjekket kan implementeres korrekt”.

 

Kilde: Flightglobal