sas aflyste fly

SAS aflyste fly kan give ret til kompensation

Indholdsfortegnelse

SAS aflyste fly kan ødelægge din sommerferie

SAS aflyste fly kan gøre at din sommerferie blev aflyst på grund af SAS-strejken, også  har du sandsynligvis ret til kompensation. Hvor meget du kan få i kompensation afhænger af, om du har bestilt din flyrejse direkte hos SAS eller gennem et andet selskab.

 

Hvis du har booket din billet direkte hos SAS, er kompensationen på ca. 1.900-4.500 kr. pr. billet. Hvis du har booket din billet gennem et andet selskab, kan kompensationen være helt op til 10 % af prisen på din billet.

I alt fik omkring 380.000 SAS-kunder deres flyafgang aflyst på grund af strejken – men det kan være svært at finde ud af, hvordan man søger om kompensation.

Hvis dit fly bliver aflyst, tilbyder SAS en rejsekupon, som kan bruges på et nyt fly inden for 12 måneder fra udstedelsesdatoen. Kuponen er gyldig på alle ruter og serviceklasser. Hvis du ikke finder tid til at rejse med SAS, inden din kupon udløber, kan den resterende værdi refunderes. For at ansøge om kuponen skal du gå til Mine bookinger på deres hjemmeside. 

 

– Vi beklager dybt, at vores kunder påvirkes af denne strejke, som medfører forsinkelser og aflyste fly, siger topchef i SAS Anko van der Werff i en pressemeddelelse.

 

 

 

Skal du ud og flyve med SAS aflyste fly?

Hvis du rejser med fly, er det vigtigt at vide, om der er forsinkelser eller aflysninger, inden du ankommer til lufthavnen.

Hvis dit fly er aflyst eller forsinket:

 

  • Hold kontakten med dit flyselskab, hvis der er mulighed for, at dit fly bliver forsinket eller aflyst – så kan du beslutte, om du skal tage alternativ transport.
  • Hvis dit fly bliver aflyst, er det vigtigt at være opmærksom på dine rettigheder som flyselskabskunde.
  • Sørg for at finde ud af, hvilken form for hjælp flyselskabet yder, og om de tilbyder en form for kompensation, f.eks. alternativ transport eller tilbagebetaling.

    Hvis du vil klage:

     

    Når du er strandet af et flyselskab, skal du forsøge at holde styr på dine udgifter og gemme alle kvitteringer.
    Hvis du skal kræve erstatning for forudbestilte hotelværelser eller andre ting, der blev aflyst, skal du sørge for at dokumentere din korrespondance med flyselskabet og holde styr på, hvornår du aflyste disse ting.

    Kilde Forbrug.dk

Har du haft planlagt at flyve med SAS?

Hvis du har en planlagt flyrejse med SAS i den nærmeste fremtid, vil vi gerne sikre os, at du har alle de oplysninger, du har brug for. SAS har på det seneste haft nogle alvorlige problemer med aflyste flyvninger, og hvis dit fly er et af dem, kan du være berettiget til kompensation.

Her er, hvad du skal vide:

  • Hvis dit fly er blevet aflyst mere end 24 timer før afgang, er du berettiget til kompensation.
  • Hvis dit fly er blevet aflyst mindre end 24 timer før afgang eller efter afgang, men inden for to uger fra det oprindelige planlagte afgangstidspunkt, kan dit flyselskab tilbyde fuld refusion eller omlægge dit fly uden omkostninger.
  • Hvis de ikke tilbyder disse muligheder, har de stadig en forpligtelse til at yde kompensation i form af værdikuponer eller tilsvarende kontanter, indtil de gør det.
  • Hvis dit fly blev aflyst på grund af dårlige vejrforhold eller sikkerhedsproblemer, er der ingen forpligtelser for nogen af parterne.

Men hvis flyet blev aflyst på grund af tekniske problemer, som var kendt inden afgang eller var blevet rapporteret under flyvningen (f.eks. mekaniske problemer), er der krav om kompensation i henhold til EU-lovgivningen og den danske lovgivning om civil luftfart.

flyaflysning

Lange rejsetider og sure kunder

Den nylige konflikt med pilot strejken i SAS og SAS aflyste fly har allerede haft en stor indvirkning på rejserne i regionen, og der er ingen tegn på, at den snart vil stilne af igen. Ifølge SAS vil i alt 200-250 flyvninger og 20.000-30.000 passagerer blive påvirket hver dag under pilot strejken.

Det er mange mennesker, der bliver nødt til at finde en vej uden om strejken – og det bliver svært for dem.

Det er ikke kun flyselskaberne, der lider under dette: Lufthavnene bliver også hårdt ramt. Lufthavnen i Damaskus er overbelastet. Fly fra hele Europa omdirigeres dertil på grund af dens størrelse og evne til at håndtere så mange mennesker på en gang.

Alt dette betyder lange ventetider for dem, der ønsker at komme ud af dette område så hurtigt som muligt med fly.

Hvis du er en af disse rejsende, anbefaler vi, at du tjekker med dit flyselskab, inden du lægger planer – de ved, om de kan imødekomme dig eller ej.

Her er dine rettigheder ved en flystrejke

Hvis du rejser med et europæisk flyselskab, og dit fly er forsinket eller aflyst på grund af en strejke blandt flyselskabets ansatte, skal dit flyselskab tilbyde dig hjælp i henhold til EU-forordning 261/2004.

Du skal tilbydes gratis måltider og forfriskninger samt to gratis telefonopkald, telex- eller faxbeskeder eller e-mails.
Du kan også få tilbudt at kræve kompensation fra flyselskabet (beløbet varierer alt efter, hvor længe dit fly er forsinket).

Hvis du rejser med et andet flyselskab, der ikke er baseret i Europa (herunder amerikanske flyselskaber), gælder disse regler ikke. Det er dog altid bedst at spørge flyselskabet, hvis dit fly er aflyst eller forsinket på grund af en arbejdskonflikt blandt deres ansatte, da de kan have forskellige forpligtelser i henhold til internationale konventioner som Montreal-konventionen, som kan hjælpe med at yde økonomisk støtte til passagerer, der er berørt af disse strejker.

Dine rettigheder ved en strejke:

Hvis dit fly aflyses mindre end 14 dage før afgang, kan du vælge enten at få refunderet flybilletten eller ændre din billet uden yderligere gebyrer.

Hvis dit fly er aflyst mere end 14 dage før afgang, og du beslutter dig for ikke at tage et andet fly, kan du også vælge at få pengene tilbage eller ændre din billet uden yderligere gebyrer.

Hvis dit fly er forsinket med mere end 2 timer, har du ret til en kompensation på 250 EUR pr. person på Economy Class eller 400 EUR pr. person på Business Class eller First Class.

aflyste fly sas pilot strejke

Pilotstrejken giver SAS aflyste fly

Pilotstrejken har skabt stor frustration blandt de rejsende kunderne.

Mange mennesker har været nødt til at aflyse deres flyvninger eller finde alternative måder at komme til deres destinationer på, hvilket koster dem mange penge og tid.

Det er også frustrerende for de piloter, der strejker, fordi de mister løn (som ikke er høj nok i forvejen) og er nødt til at tage fri fra arbejde.

Det er ingen hemmelighed, at den seneste pilotstrejke og SAS aflyste fly har været en stor hovedpine for mange mennesker. Det er ikke kun det faktum, at det har gjort det vanskeligere og dyrere at rejse, men det ser også ud til at have skabt en masse frustration blandt kunder, der bare gerne vil videre med deres liv.

Det er dårlige nyheder for alle – undtagen for flyselskaberne, som høster penge fra alle disse frustrerede rejsende, der ikke kan tage deres fly.

Vi ved, at du sikkert selv føler dig temmelig frustreret lige nu, men bare rolig!

Vi anbefaler nemlig i samarbejde med Dansk Rejsehjælp