Ryanair flyselskab og dine rettigheder ved aflyst eller forsinket fly

Indholdsfortegnelse

Ryanair flyselskab og dine rettigheder

Ryanair er et lavprisflyselskab med base i Irland. Det er en af de billigste måder at komme rundt i Europa på, men nogle gange er de lave priser forbundet med et højt prisskilt – bogstaveligt talt.
Hvis du nogensinde har været strandet på grund af et aflyst fly, ved du, hvad vi taler om.

Det er her, at kompensation kommer ind i billedet.

Når et flyselskab aflyser dit fly, kan du kræve kompensation fra selskabet i henhold til EU-reglerne.

Det betyder, at hvis dit Ryanair-fly blev aflyst eller forsinket på grund af dårligt vejr, strejke eller arbejdskonflikt eller endda noget som vejrforhold, der lå uden for flyselskabets kontrol (selv om de ikke gav dig nok advarsel), kan du være berettiget til kompensation afhængigt af, hvor lang tid der er gået siden din ankomstdato.

Dine rettigheder og ret til kompensation

Flyselskabet er normalt forpligtet til at informere dig om dine rettigheder efter en forsinkelse på to timer. Herefter kan du have ret til en række ydelser. Typisk har du ret til mad og drikkevarer på luftfartsselskabets regning. Nogle gange skal du måske selv betale beløbet i første omgang, men hvis du husker at gemme kvitteringen, kan du få pengene tilbage fra flyselskabet.

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst til næste dag, har du også ret til indkvartering på luftfartsselskabets regning. I nogle tilfælde kan du også være berettiget til økonomisk kompensation.

Flyforsinkelse?​

EU-forordning 261/2004 gælder når du har:

  • En gyldig flybillet og booking bekræftelse.
  • Starter din rejse i en EU-lufthavn, eller landen i en EU-lufthavn, såfremt flyselskabet har hovedkvarter i EU.

Det er uanset om:

  • Du har bestilt en pakkerejse
  • Du flyver med et lavpris-flyselskab
  • Er på en forretningsrejse
  • Har børn med
  • Flyver med rabat, kampagnepriser eller gratis biletter

Klag og få din berettiget ret til kompensation fra Ryanair

Hvis du er passager på en rejse med Ryanair Airline, og dit fly er forsinket, eller hvis dit fly bliver aflyst (uden forudgående varsel) eller af årsager, der kunne have været løst, skal flyselskabet

 

i henhold til forordning (EF) nr. 261/2004 betale en kompensation på op til 600 euro.

 

Dit krav på erstatning, hvis din flyafgang giver aflysninger kan du søge refusion. Det nøjagtige kompensationsbeløb afhænger af flyafstanden og forsinkelsens længde. 

Hvis dit fly f.eks. er forsinket med mere end 4 timer ved en Ryanair-flyvning på 3.500 km eller mere; forsinkelse på 3 timer eller mere inden for en flyvning på 1.500 km eller mere og forsinkelse på 3 timer ved flyvninger på under 1.500 km.

Hvis du nogensinde har været på en flyrejse med Ryanair, ved du, at det kan være lidt af et mareridt.

Flyselskabets ry for at aflyse eller forsinke flyvninger er velfortjent, og hvis du har været ramt af et af disse problemer, har du sikkert måttet kæmpe med næb og klør for at få kompensation for besværet.

Nå, men vi er her for at hjælpe. Flybilletguiden.dk tilbyder derfor gennem vores samarbejdspartnere, at håndtere din klage og erstatningskrav for dig – og alt sammen på No Cure No Pay!

De vil ikke opkræve dig noget, før vi får din kompensation fra Ryanair – og selv da vil de kun tage en lille del af den.

Aflyst flyafgange og oplysninger kan du se nedenfor hvis du ønsker en god service

Hvis du flyver til USA, og du bliver nægtet ombordstigning på dit fly, skal du vide, hvad du skal gøre.

Ryanair er ikke gode til at behandle anmodninger om kompensation inden for en acceptabel tidsramme. Når man søger kompensation for en flyforsinkelse, flyaflysning eller overbooking hos Ryanair, er det derfor en god idé at søge hjælp hos juridiske eksperter. Du kan kontakte vores samarbejdspartner selskab via linket nedenfor og tjek dine rettigheder.

Hvad siger EUs passagerrettigheder?

EU’s passagerrettigheder siger, at passagerer har ret til erstatning, hvis en flyrejse bliver aflyst eller udsat for længere tids forsinkelse.

EU-forordningen om passagerrettigheder siger dog også, at flyselskabet ikke skal betale erstatning, hvis aflysningen skyldes ”usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået”.

EU-Domstolen har nyttigt information på deres hjemmeside

EU-Domstolen fastslår nu i en opsigtsvækkende dom, at en strejke hos luftfartsselskabet ikke skal betragtes som en ”usædvanlig omstændighed”. Dermed går Domstolen imod forslaget til afgørelse fra Generaladvokaten, der i sit forslag til en dom var nået frem til den modsatte konklusion.

Ryanair er imidlertid en lavprisflyvning og kræver, at de samme regler overholdes for enhver annullering eller forsinkelse. Hvis der er afgange aflyst på grund af strejkerne, eller du pludselig får at vide, at flyet er blevet helt aflyst, så har du stadig visse passagerrettigheder, som du kan bruge.

Luftfartsselskaber vil normalt underrette dig efter 2 timer i forvejen for at undgå forsinkelser. I dette tilfælde kan du have flere fordele. Generelt vil du modtage mad og drikke til luftfartsselskabernes udgifter.

Ryainair Kompensation for flyaflysning

Ryanair er et populært flyselskab, der flyver til over 100 destinationer i hele Europa, men det er ikke ualmindeligt, at deres flyvninger bliver aflyst.

Hvis dette sker for dig, er det første, du skal vide, at Ryanair skal finde et nyt fly til dig eller tilbyde dig fuld refusion.

Men da flyaflysninger næsten altid forstyrrer dine rejseplaner, skal du undersøge, om du også er berettiget til at kræve Ryanair-kompensation for et aflyst fly for at kompensere for forstyrrelsen.

I henhold til EU-reglerne skal Ryanair betale passagerer op til 600 EUR pr. person, når selskabet aflyser flyvninger med sent varsel – dvs. hvis flyvningen aflyses mindre end 14 dage før afgang.

Undtagelser:

Ryanair behøver ikke at betale kompensation, hvis selskabet kan tilbyde en erstatningsflyvning med samme afgangs- og ankomsttidspunkt som den oprindelige flyvning. Du kan tjekke de nøjagtige krav på vores side om kompensation ved flyaflysning.


Flyselskaberne behøver heller ikke at betale kompensation, hvis der var ekstraordinære omstændigheder i spil. Det betyder, at hvis der opstod en ekstraordinær situation, som luftfartsselskabet ikke var herre over, men som gjorde en aflysning nødvendig, skal der ikke betales kompensation for Ryanairs flyaflysning. Typiske eksempler er dårligt vejr eller en strejke i flyveledelsen.

Ryanair Kompensation for forsinkelse

Når du må vente på grund af Ryanairs flyforsinkelser, er det værd at undersøge, om du er berettiget til kompensation for din tid. Hvis Ryanair er ansvarlig for forsinkelsen, kan passagerer ifølge EU-reglerne få op til 600 EUR pr. person, hvis de er 3 timer eller mere forsinket.

Når du kræver kompensation for flyforsinkelser, vil Ryanair kontrollere, hvornår flyet ankom til den endelige destination. Det skyldes, at det er det tidspunkt, du ankom, der er vigtigt for kravet om kompensation for forsinkelse – ikke afgangstidspunktet.

Undtagelser:

Hvis du flyver med Ryanair, har du måske hørt, at de ikke behøver at betale kompensation, hvis der er en ekstern årsag til forsinkelsen.

Det betyder, at forsinkelser, der skyldes dårligt vejr, en hændelse i lufthavnen eller strejker i flyvekontrollen, ikke er berettiget til kompensation. Denne type situationer kaldes ekstraordinære omstændigheder.

Forsinkelser og aflysninger hos Ryanair skyldes ofte strejker

Har Ryanair oplevet forsinkelser eller aflysninger på deres flyvninger? RyanAir var et firma, hvis arbejdere ofte truede med at strejke. Dette angreb fra Ryanairs arbejdstagere blev også hobet op for at protestere over manglende lønninger, og behovet for lige løn forårsagede betydelige forsinkelser eller aflysningsflyvninger.

Derfor kan Ryanair fange passagerer, der afbryder flyene brat, når de flyver.

Overbooking Ryanair refundering

Hvis Ryanair nægter dig ombordstigning mod din vilje, skal Ryanair kompensere dig i overensstemmelse med ovenstående tabel.

Forsinkelsen skal dog minimum være på to timer, og flyet skal afgå fra en EU-lufthavn ELLER være registreret i EU.

Boardingafvisningen giver dig ret til at vælge mellem enten;

  • refusion inden for syv dage af den fulde købspris af billetten for den del eller de dele af rejsen, der ikke blev foretaget OG hvis det er relevant en returflyvning til første afgangssted
  • omlægning af rejsen til vedkommendes endelige bestemmelsessted ved førstgivne lejlighed.
  • ændring af reservationen til et senere tidspunkt efter eget valg

Kræv den kompensation som du har ret til nu!

Du har ret til at få kompensation for alle de penge, du har brugt på at rejse til den destination, som dit fly skulle have taget dig til.

Du kan selvfølgelig også få kompensation for alle de penge, du har brugt på at bo på hotel i forbindelse med flyrejsen.

 

Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer:

 

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 %, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.

 

Hvis dit fly ankommer mere end tre timer efter det planlagte ankomsttidspunkt eller aflyses inden for 14 dage efter afgang, kan du muligvis kræve EC261-kompensation

Ryanair har over 1 milliard kunder

I dag ejer og driver Ryanair over 400 Boeing 737-800 fly. De flyver til og fra 189 destinationer, der spænder fra Europa, Amerika, Asien og Nordafrika. Der er cirka 13.000 ansatte, herunder over 1.200 piloter.

Ryanair adskiller sig fra konkurrenter ikke kun med hensyn til lave priser. Deres fremragende on-time flyvepladser er i stand til at bringe kunden fra punkt A til punkt B hurtigt.

I 2017 blev Ryanair det første europæiske flyselskab til at transportere 1 milliard kunder.

 

Det er ingen hemmelighed, at Ryanair har haft sin del af problemer i årenes løb.

 

Flyselskabet har eksisteret i mere end 30 år, men det blev først i 2017 det første europæiske flyselskab, der transporterede 1 milliard kunder. Faktisk er Ryanair Europas største flyselskab målt på antal passagerer, og derfor er det ikke overraskende, at forsinkelser og aflysninger sker fra tid til anden.

 

Ryanair beskæftiger over 13.000 medarbejdere, flyver til mere end 200 destinationer og har mere end 2.000 flyvninger om dagen. Flyselskabet flyver til og fra Danmark, Tyskland, Italien, Spanien, Belgien, Kina og mange andre lande.

Ryanairs største konkurrent er EasyJet.

 

ryanair kunder fra 2011-2021

Antallet af passagerer, der rejser med Ryanair fra 2011 til 2021 (i millioner) Kilde: Statista.com

Ryanair anmeldelser og statistikker

Ifølge Skytrax er Ryanair blevet vurderet som 5/10, hvilket er baseret på mere end 1495 kunders anmeldelser. Ryanair ligger nr.64 i top 100 over bedste flyselskaber på Skytrax.

Ryanair har dog været kilde til en del negativ omtale i medierne. Der har bl.a. floreret historier omkring Ryanairs dårlige kundeservice, deres elendige vilkår for ansatte samt uberettiget opkrævninger i forhold til check-in faciliteter, bagage. toiletbesøg, mad og drikkevarer.