Hvis dit easyJet fly er forsinket, aflyst eller overbooked

Indholdsfortegnelse

Easyjet flyselskab

EasyJet er et europæisk førende lavprisselskab, der siden 1995 har leveret flyvninger til mange europæiske destinationer. Flyet blev grundlagt af Luton lufthavn i London og opererede med en lavere margin på mere end 400 månedlige flyvninger til København.

Easy Jet driver et netværk af mere end 802 flyvninger på tværs af 132 byer i 31 lande.

Læs også hvem de bedste top 20 flyselskab er i verden.

Easyjet fly er ofte forsinket med din rejse og destination

Statistikkerne viser, at lavprisflyselskaber har større sandsynlighed for at blive forsinket end andre flyselskaber. Ifølge Københavns Lufthavns punktlighedsstatistik var easyJet forsinket med mere end 15 minutter på mellem 20 % og 29 % af deres flyvninger pr. måned i 2017. Den gennemsnitlige forsinkelse var ca. 40 minutter.

Det betyder, at mange danske flypassagerer har oplevet længere forsinkelser, når de har fløjet med easyJet. De problemer og frustrationer, som passagererne ofte nævner, når de diskuterer forsinkelser med flyselskabet, omfatter manglende personale til rådighed til at give råd og hjælp samt et ofte begrænset tilbud om basale faciliteter såsom mad og drikke, mens de blev holdt inde i flyet i længere tid.

Hvad siger EUs passagerrettigheder?

EU-forordning 261 dækker en række spørgsmål, herunder forsinkelser, aflysninger eller forsinkelser i forbindelse med bookinger. Passagerer skal kræve kompensation for flyvninger inden for 3 år efter servicen.

EF 261 finder anvendelse i mange tilfælde. Forordningen gælder for alle flyvninger, der afgår fra europæiske lufthavne, og passagererne er også beskyttet af EU’s 261-forordning.

Passagerrettigheder er regler, der sikrer dig som passager, hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket.

EU har særlige regler for de flyrejsende. Disse regler er ikke kun for forsinkelser, men også for aflysninger. Dette gør det nemmere for dig som passager at få erstatning eller refunderet din billet hvis du oplever en aflysning eller forsinkelse i forbindelse med en flyrejse.

EU-forordning 261/2004 gælder når du har:

  • En gyldig flybillet og booking bekræftelse.
  • Starter din rejse i en EU-lufthavn, eller landen i en EU-lufthavn, såfremt flyselskabet har hovedkvarter i EU.

    Det er uanset om:

  • Du har bestilt en pakkerejse
  • Du flyver med et lavpris-flyselskab
  • Er på en forretningsrejse
  • Har børn med
  • Flyver med rabat, kampagnepriser eller gratis biletter.

Refusion og kompensation: Easyjet

Hvis du nogensinde er blevet forsinket eller aflyst under en flyrejse, ved du, hvor frustrerende det kan være. Og hvis du flyver ofte, er det meget mere end bare frustrerende – det er tidskrævende og dyrt.

Derfor mener vi, at passagerer fortjener kompensation for forsinkede eller aflyste flyvninger. Du kan få op til 600 USD om året (4.500 kr. pr. passager) på flyvninger inden for Europa og ud af Europa. Passagerernes rettigheder er garanteret af EU’s lovgivning om passagerers rettigheder. Klik her for at oprette din sag.

Easyjet Kompensation for flyaflysning

EasyJet skal enten finde en anden flyvning eller give dig fuld refusion. Selv om flyafgange ofte afbrydes af en uventet flyaflysning, kan det være nødvendigt at finde ud af, om flyafgangen er blevet aflyst, og om den kan hjælpe med at betale for dette.

Easyjet skal betale sine kunder maksimalt 600 € om året.Den enkelte aflyser flyet uden varsel og aflyser også flyet senest 14 dage før flyafgang.

Easyjet Kompensation for forsinkelse

Easyjet kan ikke kompensere for flyaflysninger, hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder.

Vi definerer ekstraordinære omstændigheder som situationer, som ligger uden for vores kontrol, men som gør en aflysning nødvendig.

Eksempler på ekstraordinære omstændigheder:

  • Uundgåelige sikkerhedsrisici
  • Politisk ustabilitet
  • Lukning af lufthavn eller luftrum
  • Uheldige vejrforhold
  • Fugle, der flyver ind i motoren
  • Strejker

Dog er der en undtagelse hvis rejseselskabet kunne have forhindret problemet.

Årsager easyJet giver for at undgå at betale kompensation

Ligesom flere andre flyselskaber har easyJet let for at skylde på ekstraordinære omstændigheder. Hovedårsagen til en forsinkelse er, at nogle begivenheder lå uden for luftfartsselskabets kontrol. I andre tilfælde er det bare ikke sandt, at forholdene var usædvanlige. Nogle gange resulterer en usædvanlig omstændighed fra en tidligere flyvning eller driftsproblemer i længere forsinkelser end nødvendigt.

Gavekort til en lavere værdi end kompensationsbeløbet: Hvis du tager et fly med easyJet, er det vigtigt at vide, at de ofte tilbyder kuponer til mad og drikkevarer i tilfælde af en lang forsinkelse. Nogle gange tilbyder de også gavekort eller værdikuponer til en værdi svarende til din billetpris.

Det skyldes, at easyJet er et lavprisflyselskab; værdien af disse kuponer vil derfor være lavere end det, som passagerer kan være berettiget til i henhold til EU-forordning 261/2004. Passagerer er ofte ikke klar over, at de ved at acceptere sådanne kuponer mister deres ret til at søge kompensation for forsinkelsen

Overbooking Easyjet

Begrebet boardingafvisning omfatter ikke kun boardingafvisninger, som skyldes overbookning, men også boardingafvisninger af andre grunde, såsom driftsmæssige grunde.

Hvis Easyjet har afvist dig mod din vilje, er du berettiget kompensation fra dem.

Forsinkelsen skal dog minimum være på to timer, og flyet skal afgå fra en EU-lufthavn ELLER være registreret i EU. Boardingafvisningen giver dig ret til at vælge mellem enten;

  • refusion inden for syv dage af den fulde købspris af billetten for den del eller de dele af rejsen, der ikke blev foretaget OG hvis det er relevant en returflyvning til første afgangssted
  • omlægning af rejsen til vedkommendes endelige bestemmelsessted ved førstgivne lejlighed.
  • ændring af reservationen til et senere tidspunkt efter eget valg

Kræv den kompensation som du har ret til nu!

Du har ret til at få kompensation for alle de penge, du har brugt på at rejse til den destination, som dit fly skulle have taget dig til.

Du kan selvfølgelig også få kompensation for alle de penge, du har brugt på at bo på hotel i forbindelse med flyrejsen.

Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 %, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.

Hvis dit fly ankommer mere end tre timer efter det planlagte ankomsttidspunkt eller aflyses inden for 14 dage efter afgang, kan du muligvis kræve EC261-kompensation.

Hvilke Easyjet flyvninger er dækket af EF 261?

Dækket af EF 261Flyvninger, der afgår fra EU-lufthavne, JA
Flyvninger, der ankommer til EU-lufthavne, JA

Fly og Destinationer

Easyjet Airline har 231 fly bestående af 128 Airbus A319-100, 99 Airbus A320-200 og 4 Airbus A320neo. EasyJet Switzerland har 23 flåder, der omfatter 11 Airbus A319-100 og 12 Airbus A320-200.

EasyJet opererer således ialt med 254 fly. EasyJet Switzerland deler de fleste destinationer med EasyJet Airline.

De mest aktive destinationer er: Paris til Milano, Amsterdam til London, Nice til Paris, London til Geneve, Paris til Toulouse, Belfast til Liverpool, London til Milano, Belfast til London, Barcelona til London, London til Berlin og London til Madrid.