Lufthansa

Lufthansa flyselskab og dine rettigheder ved aflyst eller forsinket fly

Indholdsfortegnelse

Lufthansa flyselskab ret til kompensation

Lufthansa sender mange fly i luften hver dag. Langt de fleste af disse flyvninger når frem til deres destinationer til tiden, men nogle gange går tingene ikke helt efter planen.

Lufthansa har som alle andre flyselskaber fundet ud af, at det er svært at fjerne udfordringerne med forsinkede og aflyste flyvninger. Ikke alt kan forudsiges. Det er f.eks. svært at forudsige, hvordan vejret bliver i næste uge, eller om de ansatte pludselig beslutter sig for at strejke.

Lufthansa arbejder dog hver dag hårdt for at sikre, at passagererne oplever så få ulemper som muligt, når flyvninger er forsinkede eller aflyste.

Lufthansa har medarbejdere, der er uddannet i kundeservice, så de kan hjælpe passagererne med eventuelle spørgsmål og give oplysninger om alternative rejsemuligheder eller kompensation for forsinkelser eller aflysninger.

Flyselskabet og deres historie.

Hvis du skal flyve et sted i Europa, er der gode chancer for, at du flyver med Lufthansa. Det tyske flyselskab har eksisteret siden 1953 og er det tredjestørste flyselskab i Europa. Det har også datterselskaber, der opererer under dets mærke, herunder Swiss International Airlines og Austrian Airlines.

Lufthansas hovedknudepunkt er Frankfurt lufthavn, men selskabet flyver også fra München lufthavn, Wien internationale lufthavn og Zürich internationale lufthavn.

Lufthansas flyselskab flyver til over 1.300 destinationer i ca. 130 lande verden over
. De tilbyder flyvninger til Asien, Afrika, Amerika, Europa og Oceanien.

Over hvert fjerde Lufthansa fly er forsinket

Her hos Flybilletguiden.dk har vi lavet en oversigt over punktligheden af 19 udvalgte flyselskaber med flest passagerer i Københavns Lufthavn. 2 ud af de 19 største var der ikke data på.

Det drejer sig om: Ryanair og Danish Air Transport (DAT).

De flyselskaber, der har flest passagerer i Københavns Lufthavn, er Ryanair og Danish Air Transport. Vi har lavet en oversigt over deres punktlighed, som viser, at Lufthansa Group er udfordret på trods af sin flotte placering fra Skytrax.

Det er måske årsagen til at det tyske flyselskab kommer på en 15. plads med 28,49 % forsinkelser. Det svarer til, at lidt over hver fjerde flyvning er forsinket.

Flyforsinkelse?​

Forsinket flyvning med Lufthansa: dine rettigheder

Når der er forsinkelse eller aflyst fly, kan det være meget frustrerende.

Lufthansa er det sjettestørste passagerflyselskab på verdensplan målt i antal passagerer. Det har 108 mio. passagerer på verdensplan og fungerer som hoved knudepunkt for Lufthansa Airlines Group.

Lufttransport tjener mest flere langdistanceflyvninger gennem sine datterselskaber, herunder Eurowing, German Airline Group, Swiss Airline og Brussels Airline. Lufthansa er også medlem af Star Alliance.

Omkring 14 % af Lufthansas flyvninger er forsinkede hvert 15. minut.

De har desværre også lige haft en stor pilotstrejke som har stor betydning for forsinket eller aflyst fly.

Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 %, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.

Lufthansa sender undskyldningsbrev til kunder efter flyaflysninger

Lufthansa har undskyldt alle forsinkelser og aflysninger, og vi vil gerne undskylde over for vores kunder for de ulemper, som disse begivenheder har medført.

Kontant Lufthansa kundeservice ved forsinket eller aflyst fly og se om du har ret til kompensation.

Lufthansa har valgt en anden tilgang.

Luftfartsindustrien er i kaos efter at være blevet tvunget til at aflyse tusindvis af flyvninger på grund af personalemangel internt og i lufthavnene. De fleste luftfartsselskaber har været tilbageholdende med at kommentere disse problemer eller anføre den stigende efterspørgsel efter pandemien som årsag.

 

Nogle har givet personalemangel i lufthavnene skylden for problemerne.

Det er ikke kun passagererne, der lider – virksomhederne mister millioner af pund hver dag, fordi deres varer ikke bliver leveret til tiden eller slet ikke bliver leveret til tiden.

Lufthansa kompensation og erstatning for aflyst flyrejse

Hvis du nogensinde har været på en flyrejse med Ryanair, ved du, at det kan være lidt af et mareridt.

Hvis du har hørt, at din rejse vil blive påvirket af en aflysning fra Lufthansa, kan det betale sig at kende til EU’s EC 261-flypassagerrettigheder.

I et forsøg på at afskrække luftfartsselskaberne fra at aflyse flyvninger i sidste øjeblik indførte Europa et sæt klare flypassagerrettigheder kaldet EC 261. I afsnittene om flyaflysninger står der, at hvis et luftfartsselskab som Lufthansa aflyser et fly mindre end 14 dage før afgang, skal det betale op til 600 EUR i kompensation til hver berørt passager.

Det betyder, at hvis du gør din research og sikrer dig, at du er dækket af alle relevante love inden din rejse, kan du ende med at få lidt ekstra penge i lommen (ikke dårligt for noget, der førhen skete hele tiden).

Undtagelser: Når du ikke kan få erstatning

Lufthansa behøver ikke at betale kompensation, hvis selskabet kan tilbyde en erstatningsflyvning med samme afgangs- og ankomsttidspunkt som den oprindelige flyvning.

Du kan tjekke de nøjagtige krav på vores side om kompensation ved flyaflysning.

Flyselskaberne behøver heller ikke at betale kompensation, hvis der var ekstraordinære omstændigheder i spil.

Det betyder, at hvis der opstod en ekstraordinær situation, som luftfartsselskabet ikke var herre over, men som gjorde en aflysning nødvendig, skal der ikke betales kompensation for Lufthans’s flyaflysning.
Typiske eksempler er dårligt vejr eller en strejke i flyveledelsen.

Loven hjælper med flyforsinkelse, aflysning og hvis dit fly er overbooket

EU’s passagerrettigheder siger, at passagerer har ret til erstatning, hvis en flyrejse bliver aflyst eller udsat for længere tids forsinkelse.

EU-forordningen om passagerrettigheder siger dog også, at flyselskabet ikke skal betale erstatning, hvis aflysningen skyldes ”usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået”.

Loven er klar, at hvis et flyselskab aflyser en flyvning inden for 2 uger før afgang, skal det kompensere dig for billetprisen og eventuelle udgifter. Men hvis du får at vide, at din flyaflysning vil påvirke Lufthansas aflysning af dit fly, er viden om EU 261 passagerrettigheder et stort aktiv.

For at forhindre, at flyvninger afgår i sidste øjeblik, indførte EU EU 261 som reaktion på Europa-Kommissionens afgørelse.

I et afsnit om flyaflysninger står der, at flyselskaber, der har aflyst flyvninger inden for en periode på højst 15 dage før afgang, skal betale et eventuelt gebyr.

Lufthansa kompensation og erstatning for forsinket flyrejse

For mange mennesker er flyrejser en del af deres hverdag. Men når flyvninger er forsinkede, kan det være en uvelkommen afbrydelse af dine planer.

De europæiske flypassagerlove hjælper også de rejsende, når deres fly er forsinket. Hvis dit fly lander mere end 3 timer forsinket på din endelige destination, kan du undersøge, om du har krav på op til 600 EUR pr. person i kompensation.

Det er værd at undersøge, hvad der forårsagede Lufthansa-flyforsinkelserne – flyselskaberne skal betale kompensation, når de er ansvarlige for forsinkelsen. Men hvis forsinkelsen skyldtes en uundgåelig situation, som de ikke havde indflydelse på, skal der ikke betales nogen kompensation.

Undtagelser: Din ret og årsagen til du ikke kan få kompensation ved forsinkelse

Hvis du flyver med Lufthansa, har du måske hørt, at de ikke behøver at betale kompensation, hvis der er en ekstern årsag til forsinkelsen.

Det betyder, at forsinkelser, der skyldes dårligt vejr, en hændelse i lufthavnen eller strejker i flyvekontrollen, ikke er berettiget til kompensation. Denne type situationer kaldes ekstraordinære omstændigheder.

Lufthansa kompensation og erstatning for nægtet boarding

Hvis du er blevet afvist ved gaten af Lufthansa, fordi dit fly var overbooket, kan du være berettiget til en kompensation på op til 4.500 kr. Luftfartsselskaberne er forpligtet til at kompensere rejsende i tilfælde, hvor passageren nægtes ombordstigning på flyet, hvis der er for mange passagerer i forhold til antallet af pladser.

Når luftfartsselskaberne nægter passagerer ombordstigning, kan det skyldes, at luftfartsselskabet har solgt flere billetter, end der er pladser på flyet. Flyselskaberne gør det nogle gange, fordi der på en normal flyvning typisk vil være et par passagerer, der ikke møder op.

 

Boardingafvisningen giver dig ret til at vælge mellem enten;

 

  • refusion inden for syv dage af den fulde købspris af billetten for den del eller de dele af rejsen, der ikke blev foretaget OG hvis det er relevant en returflyvning til første afgangssted
  • omlægning af rejsen til vedkommendes endelige bestemmelsessted ved førstgivne lejlighed.
  • ændring af reservationen til et senere tidspunkt efter eget valg

 

Disse flyvninge med Lufthansa er tit forsinkede især i 2022

Da Lufthansa transporterer passagerer i hele Europa, bliver vi ofte konfronteret med tilfælde af forsinkede Lufthansa-fly.
Nogle flyvninger er særligt berørt. Nedenfor finder du en oversigt over de ruter, som vores kunder ofte benytter, og hvor der er opstået problemer, som har ført til forsinkelser.

Den mest almindelige årsag til forsinkelser er vejrforholdene i lufthavnen. Dette kan skyldes storme eller andre vejrfænomener som f.eks. tordenvejr, tåge eller kraftigt snefald. 

Den næstmest almindelige årsag til forsinkelser er tekniske problemer om bord på flyet (f.eks. defekte skærme).

Endelig er overbelastning af start- og landingsbaner og problemer med flyvekontrol (ATC) også hyppige årsager til forsinkelser.

Mest hyppige afgange, hvor der opstår forsinkelse fra flyselskabet

Nedenfor finder du et overblik over de ruter, hvor der har opstået problemer der har føret til forsinkelser:

  • Lufthansa Flight LH0572
  • Lufthansa Flight LH1129
  • Lufthansa Flight LH1155

Hvordan vil flyvninger og dit fly blive påvirket i 2023?

Det tyske luftfartsselskab Lufthansa har meddelt, at det forventer at have et mere pålideligt lufttransportsystem i sommeren 2023.

Selskabet planlægger at tilføje 50 nye Airbus A350-, Boeing 787- og Boeing 777-9-langdistancefly og mere end 60 nye Airbus A320/321-fly alene i løbet af de næste tre år.

Lufthansa sagde også, at det håbede, at kunderne havde forståelse for de vanskeligheder, som branchen står over for.

“Vi takker jer for jeres loyalitet, og vi håber, at vi også kan regne med jeres forståelse, hvis jeres rejse ikke går helt som forventet eller planlagt.”

Lufthansas ærlighed vil sandsynligvis opbygge loyalitet hos kunderne på et tidspunkt, hvor luftfartsselskaberne kæmper for at genvinde tilliden.